מדובר באחת השאלות השכיחות ביותר בקרב הורים להם ילדים והם נוסעים איתם ברכב. למרות שמדובר בסוגייה שמטרידה הורים רבים, אין כיום, הגדרה ברורה וחותכת בחוק תקנות התעבורה למהו הגיל המותר לשבת מקדימה ללא כיסא בטיחות. עם זאת, ישנן הגדרות לתנאים הנדרשים להושבת ילדים במושב הקדמי.
לפני החוקים וההמלצות פרט מידע חשוב
בטיחות הילדים היא הדבר הכי חשוב להורים לכן העדיפות הבטיחותית היא שילדים יישבו מאחורה כל הזמן. הסיבה נובעת מכך שהסטטיסטיקה של תאונות דרכים מלמדת, כי מרבית התאונות מתרחשות חזיתית ועל כן, מי שיושבים מקדימה בעלי סיכוי גבוה יותר להיפגע וברמת חומרה משמעותית יותר. זאת, לעומת הנוסעים היושבים מאחורה ורחוקים יותר מאזור הסכנה הישירה.
הגדרת החוק
תקנות תעבורה, אמצעי בטיחות תקנה 83א קובעת כי אסורה הסעת ילדים במושב בטיחות או בבוסטר במקום שיש מולו כרית אוויר. במקביל, גם נקבע כי ניתן להסיע ילד במושב הקדמי בכל גיל בתנאי שנעשה שימוש במושב בטיחות מתאים ובהתאם לתקנות יצרן הרכב ושל יצרן מושב הבטיחות.
ילד עד גיל שנה הנמצא בסל בטיחות יכול להיות במושב קדמי כאשר קדמת הסל מופנית לגב המושב, כלומר בכיוון הפוך לכיוון הנסיעה. בשאר הגילאים, אם מושיבים מקדימה עם מושב בטיחות וללא קשר לסוג המושב יש לבטל את כרית האוויר (עד גיל 8).
גיל 13
החוק מתיר הושבת ילדים במושבי בטיחות ובוסטרים במושב הקדמי כל עוד אין כרית אויר פעילה. ילדים שכבר אינם מחויבים על-פי חוק לשבת על מושב מגביה (גיל 8 ואילך) יכולים על-פי חוק לנסוע במושב הקדמי ללא בוסטר גם מול כרית אויר פעילה.
ההיגיון הביולוגי המנחה מבוסס על כך, שהחגורה ברכב המונחת על הגוף בשתי מקומות, עצמות האגן ועצם השכמה הנחשבות לעצמות חזקות. מבחינת התפתחות עצמות אלו מגיעות לשלב התפתחות מלא (ללא קשר לגובה או משקל) רק בסביבות גיל 12-13.
פגיעה באזור העצמות הללו, לפני שסיימו את התפתחותן עלולה להוביל לקריסה שלהן פנימה לגוף וליצירת פגיעה פנימית ואף פגיעה בהם שתוביל לפגיעה בהמשך תהליכי ההתפתחות של הילד.
לחץ ואחריות
ילדים רוצים לשבת מקדימה, זו עובדה קיימת. הם רוצים להרגיש קרובים לאבא או אימא שנוהגים, הם רוצים לראות מה קורה ובעיקר הם רוצים להרגיש גדולים. אז, הם מבקשים ולוחצים ולפעמים אנחנו כהורים מוצאים את עצמנו מתקשים לעמוד בלחץ.
למרות הלחץ, מדובר ברצון של הילדים שאי מימוש שלו, לא ישפיע עליהם ולא יהפוך את חייהם לטראומה גדולה, כך שאין מה להילחץ. האחריות החוקית אבל חשוב מכך האחריות ההורית היא על ההורה הנהג וכובד האחריות יכול לעמוד בקלות מול לחץ הילדים.
איפה לשבת מאחורה?
כשיש ילד אחד, המקום הטוב ביותר הוא להושיב אותו באמצע המושב האחורי. מיקום זה מונע אפשרות שבמקרה תאונה הוא יפגע מהכיסא הקדמי או מפגיעות צד.
מתי אפשר לוותר על בוסטר?
בוסטר הוא כיסא מוגבה המאפשר לילד להיות בתנוחה מתאימה יותר ביחס לחגורת הבטיחות במושב האחורי. על פי החוק ניתן לסיים את השימוש בבוסטר בגיל 8. אולם, מומלץ תחילה לבדוק כמה דברים לפני שמפסיקים את השימוש בו.
- רגליו של הילד מתקפלות בקצה המושב. כלומר במהלך הישיבה החלק הפנימי של ברכיו פוגש את קצה הכיסא ויכולים להתקפל (יוצרים זווית של 90 מעלות).
- בהתקנת חגורת הבטיחות היא יושבת מתחת לבטן הרכה ולא עליה.
- הילד אינו מחליק במהלך הישיבה והנסיעה, ישיבתו קבועה.
- החגורה עוברת בצורה טובה במרכז בית החזה
- גבו של הילד צמוד לגב המושב
- ראשו מגיע לכרית הבטיחות
טיפ קטן
ובכן, בשעה טובה, הילד או הילדה הגיעו לגיל 13 ויכולים בהתאם לכל ההמלצות הבטיחותיות, לשבת מקדימה. במקרה כזה, מומלץ להזיז את המושב הקדמי אחורה על המסילה שלו, כדי ליצור מרווח גדול מקדמת הרכב.
סיכום
תאונות דרכים הם מכת מדינה והם מפתיעים כל פעם מחדש איפה, מתי ואיך שהן מתרחשות. כאשר אנחנו לוקחים את הילדים איתנו ברכב עלינו לפעול לא רק בהתאם לחוק וההמלצות הבטיחותיות אלא גם עם שיקול דעת אישי.
גישה המחמירה את ההתייחסות לישיבה מקדימה, עדיפה על גישה מקלה ופחות משנה מה קובע החוק.