האם נתיב רב-תפוסי הופך לרגיל מחוץ לשעות הפעילות? - Ask רלב"ד

האם נתיב רב-תפוסי (2+ / תחב”צ) הופך לנתיב רגיל בשעות לא בתוקף?

נתיבי תחבורה ציבורית ו/או לרכבים עם שני נוסעים או יותר (2+) הם מסלולים שסימונם על האספלט ובשילוט הוא צהוב וממוקמים כנתיב ימני או השמאלי ביותר בכביש. הם נועדו לעודד נסיעה שיתופית ולתעדף תחבורה ציבורית כדי להפחית את כמות הרכבים בכביש בשיטת איחוד נסיעות והתייעלות ברמת הפרט ולכן גם נקראים “רב תפוסיים”- בחלק מהיממה רכבים פרטיים עם נהג יחיד אינם מורשים לנסוע בהם כדי לקדם ולזרז את מי שכן מנסים להתייעל.

הנתיב יסומן בתמרורים – 501-516.

 – אבל רבים.ות שואלים.ות את עצמם:
מה עושים בשעות שבהן ההגבלה לא רשומה או לא בתוקף? האם מותר לנסוע שם ברכב פרטי רגיל?
כדי להבין, חשוב להכיר את ההבדלים בין סוגי השלטים, הכללים של משרד התחבורה, סוגי האכיפה, והתנהגות נכונה בשטח.

סוגי השילוט – ומה הם אומרים?

1. שלט עם שעות פעילות

לדוגמה:
“רכב ציבורי +2 | ימים א׳–ה׳ | 6:30–9:30 / 15:30–19:00”

מה זה אומר בפועל?

  • בשעות האלו – רק אוטובוסים, מוניות, ורכבים עם לפחות שני נוסעים (נהג + אחד) יכולים לנסוע בנתיב הרב תפוסי.
  • מחוץ לשעות האלה – הנתיב חוזר להיות רגיל, וכל רכב רשאי להשתמש בו, כולל רכב פרטי עם נהג יחיד.

 אבל חשוב להבין: הנתיב לא בהכרח הופך ל”נתיב ימין” המיועד לפנייה או נסיעה רגילה – הוא פשוט לא מוגבל יותר. לא נדרש להוכיח שאתם עם שני נוסעים – וזה לא נחשב לעבירה.

2.. שלט ללא שעות פעילות

אם כתוב רק “רכב ציבורי +2” – בלי ציון שעות
המשמעות היא: ההגבלה תקפה ללא הפסקה – 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

 כלומר:

  • אסור לנסוע בנתיב הזה ברכב פרטי עם נוסע אחד, בכל שעה.
  • מותר לנסוע בו רק אם ברכב יש לפחות שני נוסעים, או אם מדובר בתחבורה ציבורית (בהתאם לסימון).

הטעות הכי נפוצה? לחשוב שאם אין פקקים – מותר להשתמש בו. זה לא נכון. החוק נשאר בתוקף גם בלילה, גם בשבת, וגם כשאין תנועה כלל.

3. אין שלט בכלל – רק סימון על הכביש

במקרים מסוימים מופיע על הכביש ציור של פלוס 2 או של אוטובוס – בלי שלט בצד.

 זה מבלבל, אבל חשוב לדעת: גם סימון על הכביש מחייב לפי תקנות משרד התחבורה. אם מופיע ציור של פלוס 2 בלי שעות, זה סימן שההגבלה בתוקף כל הזמן – אלא אם מוצב שלט אחר שמפרש אחרת.

מתי הנתיב הופך לנתיב רגיל?

רק כאשר:

  • יש שלט עם שעות פעילות
  • והזמן שבו אתם נוסעים לא כלול בטווח

אז ורק אז – הנתיב אינו מוגבל, ומותר לכל רכב לנסוע בו. גם רכב עם נוסע אחד בלבד. זה תקף רק באותן שעות שצוינו ואין צורך להוכיח דבר.

איך מתבצעת האכיפה?

אכיפה משטרתית:

  • ניידות תנועה עוצרות רכבים שנוסעים בנתיב מוגבל שלא כחוק.

מצלמות אוטומטיות:

  • בערים מסוימות מותקנות מצלמות לזיהוי שימוש לא חוקי בנתיב תח”צ.
  • המצלמות מזהות לוחיות רישוי ומשוות מול רשימות של כלי רכב מאושרים (למשל, מוניות ואוטובוסים).

דו”ח על נסיעה לא חוקית:

  • יכול להגיע גם אם לא עצרו אתכם.
  • הקנס על שימוש לא חוקי בנתיב תח”צ עומד כיום על כ־250 ש”ח, אך סכום זה משתנה לפי סוג העבירה.

משמעויות בטיחותיות

כשהנתיב הרב תפוסי הוא בשמאל הכביש:

  • בשעות התוקף, אין להשתמש בנתיב הרב תפוסי כנתיב שמאלי לטובת עקיפה.
  • בכל מקרה אין לראות בו כמקום בטוח לעצירה בשמאל הכביש, עצירות חירום יש לבצע בימין הכביש בלבד.

כשהנתיב הרב תפוסי בימין הכביש:

  • נתיב רב תפוסי לא מחליף שוליים- אם במקטע כביש הנתיב הימני ביותר הוא רב תפוסי ובנוסף קיים תמרור 433 או 439 המורה שאסורה העצירה בצד הדרך, אין לראות בנתיב הרב תפוסי כשול דרך לעצירה בטוחה.
  • בשעות התוקף, הנתיב משמאלו הופך להיות הימני ביותר בכביש, לכן יש לקחת בחשבון רכבים שיחלפו מהר מצד ימין, בניגוד לאינטואיציה בישראל בה לפי החוק עוקפים משמאל.
  • בשעות התוקף, יש לשמור על נסיעה קבועה ומתמשכת בנתיב הרב תפוסי ולא “לזגזג” ממנו אל נתיבים האחרים.

במחלפים בדרכים מהירות ובצמתים בתוך הערים, פניות השתלבות ימינה חוצות את הנתיב הרב תפוסי. באופן כללי הפנייה ימינה דרכם מתאפשרת במרחק מספר מטרים לפני הצומת כאשר הסימונים על האספלט מתחלפים מצהוב ללבן ובכך ניתן האישור לכל כלי הרכב לנסוע בנתיב הרב תפוסי.

 

אז מה עושים כשלא בטוחים?

  1. שלב 1: חפשו שלט עם שעות: אם יש שעות – בדקו את השעה. אם אתם לא בטווח – מותר לנסוע שם.
  2. שלב 2: אין שעות? אל תיכנסו סתם ככה: אם אין פירוט – ההגבלה בתוקף תמיד. פשוט לא שווה להסתכן.
  3. שלב 3: יש רק ציור על הכביש? התייחסו אליו כמו שלט: ציור פלוס 2 או אוטובוס – גם הוא סימון מחייב. אל תתעלמו ממנו.

לסיכום

מצב השלט מה המשמעות?
שלט עם שעות פעילות מותר לנסוע רק מחוץ לשעות האלה
שלט בלי שעות פעילות ההגבלה בתוקף תמיד – 24/7
ציור פלוס 2 או אוטובוס על הכביש גם הוא מחייב – הימנעו אם לא עומדים בתנאים
אין שלט ואין סימון בכלל נתיב רגיל – מותר לכולם

והמלצה חשובה לסיום

אם אתם נוהגים קבוע באותו אזור – כדאי לזכור את השעות והסימונים של הנתיבים הקבועים. ואם אתם נוסעים במקום חדש – הסתכלו היטב על השלטים והכביש לפני שאתם מחליטים להיכנס לנתיב.
זה הבדל קטן שעושה הבדל גדול – בין נסיעה רגועה לבין דו”ח מיותר.

האם נתיב רב-תפוסי (2+ / תח"צ) הופך לנתיב רגיל בשעות לא בתוקף?

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מהי תנוחת ישיבה נכונה ברכב?

ישיבה נכונה ברכב מאפשרת שליטה מיטבית ברכב, שדה ראייה מקסימלי ותגובה מהירה במצבי חירום. מעבר להיבט הבטיחותי, תנוחה נכונה מפחיתה

עד איזה גיל מותר לנהוג?

עד איזה גיל מותר לנהוג?

החוק בישראל קובע באופן חד משמעי את גיל המינימום להוצאת רישיון נהיגה, העומד על גיל 18. לעומת זאת, החוק אינו

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מה זה כיוון פרונט ברכב?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

עקיפה מימין

מהי עקיפה מימין?

עקיפה מימין, כלומר עקיפת רכב מהנתיב הימני במקום מהשמאלי, נחשבת לעבירת תנועה חמורה בישראל. עקיפה זו מסוכנת מאוד, מכיוון שהיא

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג