מה זה רמזור ירוק משותף ואיך מתנהלים בו בבטחה? - Ask רלב"ד

מה זה רמזור ירוק משותף? מדריך ברור לנהגים ולהולכי רגל

מכירים את זה שאתם נוהגים ברכב בעיר, מגיעים לצומת ורואים רמזור ירוק שמאפשר לפנות ימינה, ובמקביל – הולך רגל חוצה את הכביש, גם הוא באור ירוק?  זו תופעה מוכרת ונפוצה שנקראת “רמזור ירוק משותף”,  והיא חלק מתכנון תחבורתי עירוני שמטרתו לייעל את זרימת התנועה תוך שיתוף תשתיות בין רכבים להולכי רגל.

למרות שמדובר במצב חוקי ומכוון, חשוב מאוד לדעת איך להתנהל בו נכון – גם כנהגים וגם כהולכי רגל. כל טעות פה – יכולה להסתיים באירוע מסוכן.

אז מה זה רמזור ירוק משותף?

תמרור 703 או 704 יחד עם תמרורים 707 ו-719 ו-721 ו-728.

מדובר במצב שבו גם הולכי הרגל וגם הרכבים מקבלים אור ירוק באותו הזמן. לרוב זה קורה בצמתים עירוניים, בעיקר בפניות ימינה, כאשר מעבר החצייה ממוקם בצמוד למסלול הפנייה.

בפועל: גם הנהג וגם הולך הרגל “מרגישים שהם הראשונים”, ולכן חשוב להבין – למי באמת יש זכות קדימה (ולמה).

זכות קדימה תמיד להולך הרגל

התנהלות זכות קדימה בירוק משותף:

  • רמזור הולכי רגל או רוכבים האופניים יעבור מאדום לירוק מספר שניות קודם לכן ורק אז ירוק לרכבים.
  • כמו לפי החוק, גם אם לרכב יש רמזור ירוק, ברגע שיש מעבר חצייה, והוא נמצא עליו או עומד להיכנס אליו – הנהג חייב לעצור ולתת זכות קדימה להולך הרגל. חשוב לזכור תמיד תמיד הולך הרגל תמיד מקבל עדיפות.

יתרונות וחסרונות של רמזור ירוק משותף

יתרונות:

  • מאפשר זרימת תנועה מהירה יותר.
  • חוסך זמן המתנה ארוך להולכי רגל.
  • חוסך בתשתיות ורמזורים ייעודיים.

חסרונות:

  • יוצר בלבול, בעיקר אצל נהגים צעירים או לא מנוסים.
  • דורש שיתוף פעולה ואחריות הדדית – שלא תמיד קיימת.
  • מגביר סיכון לתאונות קלות (וגם קשות) אם אין תשומת לב מלאה.

איך נהגים צריכים לפעול?

  1. לזכור שירוק לא אומר “סע מייד” – אלא “בדוק ואז סע”.
  2. להאט לפני הפנייה – במיוחד כשיש קבוצה של הולכי רגל בצד.
  3. לוודא קשר עין עם ההולך – לא להיכנס אם הוא כבר חוצה.
  4. לא להיכנע ללחץ מנהגים מאחור – הבטיחות קודמת להכל.
  5. להיזהר במיוחד שמגיעים במהירות והרמזור כבר ירוק – גם לכלי הרכב וחשוב גם להולכי הרגל
  6. כאשר הרמזור עומד להתחלף חשוב לא לפנות במהירות ולנסות “להרוויח” את הרמזור ולקחת בחשבון שכל פניה ימינה יכולה להיות גם רמזור ירוק עבור הולכי הרגל

ומה לגבי הולכי רגל?

  1. גם בירוק – תמיד לבדוק לשני הצדדים.
  2. לא להניח שהרכב יעצור – במיוחד כשיש פנייה.
  3. אם יש ילדים – תחזיקו יד ותעצרו אם צריך.
  4. טלפון בצד בזמן חצייה – כל הסחות הדעת עלולות להיות קריטיות.

קבוצות שדורשות תשומת לב מיוחדת

  • קשישים ובעלי מוגבלויות – עשויים לחצות לאט יותר, לא תמיד מבחינים ברכב.
  • ילדים – חוסר בשלות קוגניטיבית ושיקול דעת שעלול להיות מוטעה, במיוחד כשממהרים או משחקים.
  • רוכבי קורקינטים או אופניים על מעבר חצייה – גם הם הולכי רגל לפי החוק, וצריך לתת להם זכות קדימה.

לסיכום

שיתוף תנועה שווה לשיתוף אחריות. רמזור ירוק משותף הוא לא טעות – הוא אמצעי תחבורתי שמאפשר ניצול חכם של זמן ומרחב. אבל כמו בכל שיתוף, הוא דורש אחריות הדדית ואינו מבטל את חובת הנהגים והולכי הרגל לנהוג בחובת זהירות כללית על מנת שלא לפגוע בשאר משתמשי הדרך.

נהגים – זכרו שתמיד יש מישהו שיכול להיכנס פתאום ובמהירות.
הולכי רגל – אל תסמכו על הרמזור לבד ותסתכלו גם כל הרכב.

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מהי תנוחת ישיבה נכונה ברכב?

ישיבה נכונה ברכב מאפשרת שליטה מיטבית ברכב, שדה ראייה מקסימלי ותגובה מהירה במצבי חירום. מעבר להיבט הבטיחותי, תנוחה נכונה מפחיתה

עד איזה גיל מותר לנהוג?

עד איזה גיל מותר לנהוג?

החוק בישראל קובע באופן חד משמעי את גיל המינימום להוצאת רישיון נהיגה, העומד על גיל 18. לעומת זאת, החוק אינו

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מה זה כיוון פרונט ברכב?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

עקיפה מימין

מהי עקיפה מימין?

עקיפה מימין, כלומר עקיפת רכב מהנתיב הימני במקום מהשמאלי, נחשבת לעבירת תנועה חמורה בישראל. עקיפה זו מסוכנת מאוד, מכיוון שהיא

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג