שאלות ותשובות בנושא כבישים | בטיחות בדרכים - Ask רלב"ד

כבישים

תצוגת רשימה תצוגה מורחבת

פירוט על כל חוקי התנועה בנוגע לתשתיות הדרכים – כבישים, צמתים ומדרכות.

שינויים זמניים בתנועה קורים בלי אזהרה, כמו: סגירת נתיב, עבודות בכביש או שלט מבלבל. כך תתמודדו נכון ותישארו בטוחים.

לוחית הרישוי היא חובה בכל רכב בישראל. מדובר באמצעי זיהוי רשמי שמגדיר את זהות הרכב, מצבו החוקי וסוג הרישוי שלו.

יש תקופות שבהן הרכב פשוט חונה בחניה. זה יכול לקרות כשנוסעים לחו"ל, בזמן שירות צבאי, בתקופה של מעבר דירה או אפילו כשפשוט אין צורך בנסיעות יומיומיות, כמו במקרה של עבודה מהבית.

רמזור ירוק משותף הוא מצב שבו גם הנהגים וגם הולכי הרגל מקבלים ירוק בו־זמנית. זה חוקי אבל דורש זהירות, תשומת לב ושיתוף פעולה.

הרמזור מהבהב בצהוב? זה הזמן להפעיל שיקול דעת, להכיר את הכללים ולהבין מה באמת עושים כשאין רמזור פעיל בצומת.

נתיבי תחבורה ציבורית ו/או לרכבים עם שני נוסעים או יותר (2+) הם מסלולים שסימונם על האספלט ובשילוט הוא צהוב וממוקמים כנתיב ימני או השמאלי ביותר בכביש. כאן כל הפרטים שצריך לדעת

הסכנות העיקריות בפקקי תנועה כוללות תאונות שרשרת, התחממות יתר של הרכב, היסח דעת ופגיעה מרכב שנוסע בשולי הדרך

על פי תקנות התעבורה בישראל, חל איסור מוחלט על חנייה נגד כיוון התנועה במפרצי חנייה. סעיף 72(א) לתקנות התעבורה קובע באופן ברור כי "לא יעמיד אדם ולא יחנה רכב שלא בכיוון הנסיעה המותר באותו צד של הדרך"

החוק הישראלי מחייב שמספר הרישוי יהיה גלוי בכל עת, גם כאשר מובילים מטען גדול או חריג

הסכנה המרכזית בחניה ליד מעבר חצייה היא חסימת שדה הראייה. כאשר רכב חונה בסמוך למעבר, הוא יוצר מחסום ויזואלי המקשה על הולכי הרגל לראות כלי רכב מתקרבים, ועל הנהגים לזהות הולכי רגל המתכוונים לחצות

הדליקו מיד את אורות החירום המהבהבים, האטו בהדרגה תוך שמירה על שליטה ברכב, והיצמדו ככל האפשר לצד ימין של הכביש

תקנה 69 לחוקי התעבורה קובעת כי ישנם מקרים חריגים בהם ניתן לבצע פעולות מסוימות בדרך שאינה עירונית

עבירת רמזור אדום או אי ציות לרמזור אדום הינה כל נסיעה של רכב כאשר האור האדום דולק

פנסי ערפל נועדו במיוחד למצבי ערפל ויש להם מטרה כפולה, הגברת הביטחון שלנו בכך שהם משפרים את רמת האור בחוץ ועל כן מקלים בזיהוי של מכשולים בדרך וגם מהווים כלי תקשורת חשוב, עם נהגים אחרים בכביש

השוליים הם צדדיו של הכביש, בחלק מהכבישים יש שול ימיני ושול שמאלי בחלק אחר רק שול ימיני.
כללי הנסיעה בשול השמאלי ברורים וחד משמעיים, חל איסור מוחלט לעשות בו שימוש לנסיעה או עצירה. תפקידו הוא לשמש כקו הפרדה או שטח הפרדה.

פניית פרסה מותרת רק במקרים שבהם יש שילוט המאפשר אותה, או בהיעדר שילוט האוסר פניית פרסה.

סטייה מן הנתיב בלי תכנון מוקדם ואיתות עלולים לסכן את עוברי הדרך האחרים, והיא עבירה שאפשר לקבל עליה קנס או עונשים חמורים יותר אם היא גרמה לתאונת דרכים.

פונקציה של הרכב שאפשר להשתמש בה רק לנסיעות קצרות ואיטיות ולמטרות תחבורה, בעיקר לכניסה לחנייה או ליציאה ממנה. נסיעה לאחור עלולה להיות מסוכנת בגלל הראות המוגבלת של הנהג ולכן יש לנקוט אמצעי זהירות רבים כדי להימנע מתאונות ומנזקים.

זמן הלילה – הזמן שבו אין אור טבעי וצריך להשתמש בפנסים ובתאורה מלאכותית כדי להאיר את הדרך ולנסוע בבטחה. הזמן המוגדר לזמן תאורה הוא רבע שעה משקיעת השמש ועד רבע שעה לפני זריחתה ביום שלמחרת.

אחד הסימנים שמשתמשים בהם לשמירה על סדר בתנועה ומניעת תאונות, משמש כמחסום פיזי בין הנוהגים בכיווני תנועה שונים.

כחלק מהטקסים הממלכתיים, בימי הזיכרון בישראל נהוג לשמוע צפירה שמטרתה לעצור את שגרת היום-יום ולהתייחד עם זכר הנופלים. איך עוצרים בצורה בטוחה?

למרות שאין התייחסות ספציפית בתקנות בנושא, קיים היגיון באיתות שמאלה בתוך הכיכר, כדי לסמן לנהגים אחרים שאתה ממשיך בנסיעה בכיכר.

כדאי להיזהר במיוחד כשאתם נוהגים ליד משאיות ואוטובוסים, בגלל השטחים המתים המסתירים לנהגי הרכבים הכבדים את שדה הראיה.

תמרור ס-11 יוצב רק בצומת בו קיים לחצן "דרישה" (תמונה בתגובות) לצד רמזור להולכי רגל, שבהתאמה מתחלף לירוק רק לאחר שלוחצים על הלחצן.

ציון מהירות בעיגול אדום, קו אלכסוני על ציון מהירות, מהירות בלבן על רקע כחול, עצור.

להולכי רגל החוצים מעבר חצייה, להולכי רגל שנמצאים על מדרכה ונראה שבכוונתם לעבור מעבר חציה, וכן גם במקרה בו בנתיב אחר רכב האט או עצר לפני מעבר החציה.

זכות קְדימה היא זכות שעל נוהגים ברכב לתת למשתמשים אחרים בדרך. בתקנות התעבורה מצוינים הכללים המסדירים את עדיפויות הכניסה לדרך כדי למנוע התנגשות.

משמעות "פלוס" כוללת את הנהג. "+2" הם נהג ונוסע אחד לפחות, ו-"+3" הם נהג ושני נוסעים לפחות.

נסיעות ארוכות הן מתכון לעייפות, להרדמות ולחוסר ריכוז על ההגה, במיוחד בחודשי הקיץ. הנה מספר המלצות כיצד לצלוח אותן בבטחה

רוכבי הקורקינט הם קטנים ומהירים ביחס לשאר כלי הרכב, ולכן קשה מאוד להבחין בהם בזמן אמת. ככל שהרוכב יהיה מודע יותר למגבלות הנראות שלו כך יוכל להימנע טוב יותר ממצבי סיכון. היכנסו לתשובה לקרוא עוד ...

כאשר אין שביל אופניים על רוכב האופניים לרכוב בכביש בשול, בצידו הימני של הכביש. במידה ויש נתיב לתחבורה ציבורית בצידו הימני של הכביש – מותר לרוכב אופניים לרכוב בנת"צ.

אסור לחנות באיזור זה. מדרכה הצבועה באדום-לבן דינה כתמרור גם אם לא מוצב תמרור בראשית קטע הדרך

רכיבה על קורקינט חשמלי מותרת על שבילי אופניים המיועדים גם לקורקינט חשמלי, ואם אין - על הכביש, ובכל מקרה לא על מדרכה המיועדת להולכי הרגל