חגורות בטיחות | שאלות נפוצות ותשובות באתר ask רלב"ד
Search

חגורות בטיחות

תצוגת רשימה תצוגה מורחבת

לפי מחקרים שנערכו בנושא, בתאונות המתרחשות בנסיבות ותנאים דומים, שימוש נכון במושבי בטיחות ובחגורות בטיחות מפחית את הסיכוי להיפגע בתאונת דרכים.​​​​​​​
אילו סוגים של מושבי בטיחות יש?

סלקל – מגיל לידה עד מגבלת המשקל או כשהילד מגיע למקסימום הגובה שהסל-קל מכיל, התקנה נגד כיוון התנועה. איך יודעים מתי לעבור מסל קל למושב בטיחות? התשובה המלאה כאן
מושב בטיחות משולב – ממשקל 3 קילו ועד גיל חמש או עד מגבלת המשקל של הכיסא. התקנה עד גיל שנתיים נגד כיוון התנועה , מעל גיל שנתיים עם כיוון התנועה.
בוסטר עם גב ורצועות פנימיות – מגיל שנתיים ועד גיל חמש או עד מגבלת המשקל של הכיסא.
בוסטר עם או בלי גב  (ללא רצועות פנימיות) – מגיל חמש ועד גיל 10

כדי למזער את ההשפעה ולהפחית את הסיכון לפציעת "צליפת שוט", יש להקפיד על אופן הישיבה כמתואר.

כיום, אין הגדרה ברורה וחותכת בחוק תקנות התעבורה למהו הגיל המותר לשבת מקדימה ללא כיסא בטיחות. עם זאת, ישנן הגדרות לתנאים הנדרשים להושבת ילדים במושב הקדמי

בדיקת כושר הפעולה של כיסאות בטיחות נעשה באמצעות מבחני ריסוק – מעמידים את הכיסאות למבחן במקרי קיצון של נזק חיצוני כדי לבדוק את עמידותם ואת כושר ההגנה שלהם על הילדים הנמצאים בהם.

ככול שהילד יושב על מושבי בטיחות או במושב מגביה (עד גיל 8 על פי חוק) אין להושיבו מול כרית אויר פעילה.

מותר להרכיב ילד שטרם מלאו לו 8 שנים על אופניים המצויידים במושב נפרד.

אם רכב מעורב בתאונת דרכים, יש צורך להחליף את מושב הבטיחות.

נסיעה ללא חגורת בטיחות גוררת קנס כספי ונקודות לפי המפורט בהמשך.

נהגי מוניות חייבים לחגור חגורת בטיחות, כמו כל נהג אחר, בנסיעה בין עירונית ובנסיעה בתוך העיר ללא נוסעים. עם זאת, יש יוצא מהכלל אחד: נהגי מוניות פטורים מחגירת חגורת בטיחות בתוך העיר, אם יש איתם נוסעים.

המלצת הרלב"ד היא להשתמש בחגורות ובמושבי בטיחות מתאימים בכל נסיעה. חגורת בטיחות שומרת על החיים של נוסעי הרכב ומקטינה באופן משמעותי את הפגיעה במקרה של תאונה.

החוק מחייב שימוש בבוסטר לפחות עד גיל 8, ואילו הנחיית הבטיחות היא להמשיך את השימוש בבוסטר עד שהילדים מגיעים לגובה 145 ס"מ. במקרים מסויימים יש לחדד את הנחיות הבטיחות שמפורטות כאן.

ווסט Ride Safer מהווה תחליף לבוסטר ועל כן הוא יכול לשמש כאמצעי בטיחות לילדים ברכב. הכינסו לעמוד התוכן לקריאה מורחבת על התקן הישראלי, הוראות הבטיחות ועוד.

בבחירת מיקום התקנת מושבי בטיחות והושבת ילדים יש לשים לב כי לכל רכב יש הגבלות וסייגים שונים לגבי מיקום מותר, החגורות המתאימות לעיגון המושבים ועוד. אין אחידות בין יצרנים ודגמים שונים של רכבים לכן נוצר פער בידע. היכנסו לקרוא איך בכל זאת עושים את זה נכון

חשוב מאוד להקפיד על חגירה נכונה גם בזמן הריון, כדי לשמור על האישה והעובר שהיא נושאת. גם כאשר הבטן כבר ממש "יוצאת" - עדיין חלה חובה על הנהגת לחגור חגורת בטיחות בכל נסיעה, ואינה פטורה מחגירה. היכנסו לקרוא איך עושים את זה נכון.

בחורף הורים רבים נוהגים לחגור את ילדיהם במושב הבטיחות כשהם לבושים במעיל, חגירה של הילדים ברכב עם מעיל מפחיתה את האפקטיבית של מושב הבטיחות ועלולה לגרום לבעיית בטיחות קשה. היכנסו לכתבה כדי קרוא עוד על הסכנה שבחגירה עם מעיל.


מאריך חגורת בטיחות הוא לא תקני ולא בטוח לשימוש. המאריך משנה את מיקום האבזם ואת זווית חגורת הכתפיים, מה שעלול לגרום לפציעה.

ילדים מגיל 5 עד גיל 10 (כשהילד מגיע לגובה 1.45 מ'), צריכים להיות רתומים במושב מגביה – בוסטר (עם או בלי גב), כשהם חגורים בחגורת הרכב.

שכחת ילדים ברכב יכולה לקרות לכל אחד, ובמיוחד בחודשי הקיץ חשוב להיות מודעים יותר ולפעול למניעת שכחה. היכנסו לכתבה לקרוא על האמצעים למניעת שכחת ילדים ברכב ולהבין מה הגורמים שיכולים להביא לאסון שכזה.

למושבי בטיחות יש תוקף – המושבים מאבדים מחוזקם בגלל התיישנות החומרים והם הופכים לפחות בטיחותיים. גם מושב שלא היה בשימוש יוגדר פג תוקף בהגיע התאריך הרשום עליו

בחירת מושב הבטיחות תלויה בגילו, גובהו ומשקלו של הילד, שימוש נכון יעשה על ידי התאמה של מושב הבטיחות למימדי גופו של הילד ועגינה רק בהתאם לחוברת הוראות היצרן. כנסו לעמוד ולמדו איזה כיסא מתאים לילדכם וכיצד עליכם להתקין אותו ברכב.

אין חובה להשתמש במושב מגביה בוסטר ברכב הסעות, עם זאת חלה חובה לחגור חגורת בטיחות בכל רכב ובכל נסיעה.

פירוט והסברה מאיזה גובה לא חייבים בוסטר

כשמושיבים ילד במושב בטיחות במושב הקדמי (ליד הנהג) צריך לנטרל את פעילות כרית האוויר הקדמית שמול המושב

במקרה שבו חייבים להושיב ילד במושב שליד הנהג, ומתלבטים איזה בין הילדים להושיב ליד הנהג ואיזה במושב האחורי – יש למצוא הסדר ישיבה שיגרום לפחות היסח דעת עבור הנהג

לפי תקנות התעבורה, אין חובה להסיע ילד במושב בטיחות בזמן נסיעה במונית או רכב הסעות, אמנם, כדאי לקרוא את הפירוט וההסבר כאן

כריות האוויר נועדו לספק הגנה נוספת במקרה של תאונה, והן יעילות במיוחד עבור נוסעים בוגרים. עם זאת, עבור ילדים, במיוחד אם יישובים בכיסאות בטיחות הפונים לאחור או במושבים מגביהים (בוסטרים), כריות האוויר עלולות להוות סיכון משמעותי

המקום הבטוח ביותר להושבת ילדים עד גיל 13 הוא המושב האחורי האמצעי. עם זאת, על פי חוק ניתן להסיע ילדים מגיל לידה במושב הקדמי, בתנאי שהם חגורים במושב בטיחות מתאים בהתאם לגילם (ומשקלם), הנחיות הבטיחות והוראות יצרן הרכב.

על פי התקנות, ניתן להושיב נוסעים בהתאם למספר החגורות ברכב, ללא קשר לגיל הנוסעים

יש להשתמש במושב מגביה (בוסטר) מגיל חמש עד גיל 10 (לרוב עד שהילד מגיע לגובה 1.45 מ').

מושב בטיחות הוא כיסא הנרתם למושב במכונית ואליו חוגרים ילדים כדי לשמור על בטיחותם. מושב הבטיחות רתום לרכב באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב וכולל חגורות לרתימת הילד אליו

שימוש נכון במושבי הבטיחות וחגירה נכונה יכולים להציל את חייהם של ילדים במקרה של תאונה

תינוקות עד גיל שנתיים לפחות יש לחגור בסלקל או במושב בטיחות מתאים, ולהושיבם נגד כיוון הנסיעה.

שימוש נכון בחגורות בטיחות

על אף שהיא לעיתים יכולה מעט "להציק", חגורת הבטיחות שומרת עלינו ומגינה על חיינו במצבי חירום בכביש. איך היא באמת שומרת עלינו בזמן נסיעה, אילו סוגי חגורות בטיחות קיימים ברכב, איך נדע שהיא תקינה ומהם הדגשים החשובים לפני שחוגרים? במאמר שלפניכם נענה על כל השאלות האלה וניתן טיפים חשובים לחגירה בזמן היריון ולחגירת ילדים. תחגרו, אנחנו מתחילים.

חשיבות חגירת חגורת בטיחות

חובת חגירת הבטיחות שנכנסה לחיינו בישראל בשנת 1973 כאן כדי להישאר, וטוב שכך – היא יכולה להציל את חיינו. החגורה עשויה מסיב טקסטיל סינתטי בשם "טרילן". הטרילן עמיד בפני מתיחה חזקה ולכן אין חשש שיקרע בשעת חירום. כמו כן הוא עמיד בפני חום קרני השמש, רטיבות ואש ישירה. אומנם התשובה לשאלה האם חייבים לחגור חגורת בטיחות באוטובוס לפעמים נשארת עמומה, אבל ברכבים פרטיים אין צורך לתהות, חלה חובת חגירת חגורת בטיחות על כל הנוסעים ברכב, מגדול ועד קטן.
על אף שהחגורה יכולה להשאיר חבלות ומכות יבשות על הגוף, קשות ככול שיהיו, אין הדבר משתווה לחבלות הקשות שאדם לא חגור יכול לקבל לאחר תאונה – חבלות שיכולות להתקבל מחפצים שונים ברכב, מנוסעים נוספים לא חגורים ומחפצים מחוץ לרכב, אם חלילה הנוסע ימצא את דרכו מחוץ לרכב מעוצמת התאונה. החבלות יכולות להיות קשות מאוד ואף להגיע למוות במקרים קשים.
מלבד השמירה על החיים במצב של תאונה, היא גם שומרת על הכיס שלכם. הקנס על אי חגירת חגורת בטיחות בזמן נסיעה נע בין 1,000-250 שקלים וגובה בין 8-2 נקודות, גבוה הקנס והנקודות תלוי בוותק של נהג והעבר שלו ובגיל הנוסעים שלא חגרו חגורת בטיחות על פי חוק. נוסף על כך, לא תוכלו לקבל את כספי הביטוח המגיעים לכם במקרה של תאונה אם לא הייתם חגורים בחגורת בטיחות.

סוגי חגורות בטיחות

חגורת הבטיחות היא זו שתעזור לנו במצב של תאונה, היא זו שתגן עלינו ובמקרים רבים ותציל את חיינו. יש כמה סוגים של חגורות בטיחות שיעזרו לנו לעבור את הנסיעה בשלום:

  • חגורת בטיחות בעלת שלוש נקודות עגינה: היא חגורת הבטיחות הנפוצה ביותר ברכבים היום. בעצם מדובר בחגורה המורכבת מרצועה אחת שנעוצה בשלוש נקודות במושב הרכב – שתי נקודות העוטפות את אזור האגן של הנחגר ונקודה אחת מעל שעוטפת את חזהו של הנחגר בצורת אלכסון. לחגורה הזאת יש אפשרות להיות ורסטילית ובעצם לא להפריע לנחגר בעת הנסיעה ומאפשרת לו לנוע בחופשיות יחסית, אך בשעת חירום היא ננעלת ומתקבעת לפי מידותיו של הנחגר ומונעת ממנו להיטלטל ברכב. בדרך כלל ברכבים בעלי סוג חגורת בטיחות הזה מותקנת מערכת התראה המופעלת כאשר אחד הנוסעים לא חגור.
  • חגורת בטיחות בעלת שתי נקודות עגינה: סוג חגורת הבטיחות הזה נפוץ פחות, נוכל למצוא אותו בעיקר ברכבים ישנים במושב האחורי האמצעי. החגורה הזאת מחבקת את האגן של הנחגר, אך פחות בטוחה, כיוון שאין את אחיזת החגורה על החזה של הנחגר.
  • חגורת בטיחות בעלת ארבע או חמש נקודות: סוג חגורות בטיחות שעשוי מכמה רצועות ולא רק מאחת. נוכל למצוא את סוג זה בעיקר במושבי בטיחות של תינוקות, עליהם נפרט בהמשך המאמר.

איך נמקם את חגורת הבטיחות בצורה תקינה?

חשוב מאוד למקם את חגורת הבטיחות כשהיא מותאמת למידות הנחגר ומקיפה את אזור האגן והירכיים, כשהיא לא מונחת על הבטן. כמו כן, חשוב שהחגורה תהיה על עצם הבריח ובמרכז החזה בכל זמן הנסיעה. כדאי להצמיד את החגורה עד כמה שאפשר לגוף.

שימוש חגורת בטיחות בהיריון

אין ספק שכפי שחשוב שכל האנשים יחגרו חגורת בטיחות, הדבר חשוב על אחת כמה וכמה כשמדובר בנשים בהיריון. חגירת חגורת בטיחות בהיריון יכולה להציל גם את האישה ההרה וגם את עוברה. כמו כן, יש לכוון ולמקם את חגורת הבטיחות כך שתהיה נוחה ובהתאם לשלב ההיריון. אנו עונים על השאלה כיצד לחגור חגורות בטיחות בהריון בקישור הזה, שווה להציץ ולקבל את המידע הרלוונטי.

כיצד נבדוק תקינות של חגורת בטיחות?

חשוב לוודא שחגורת הבטיחות תקינה טרם תחילת הנסיעה. נוכל לבדוק זאת בעזרת כמה פעולות פשוטות – לפני שנחגור נמשוך את רצועת החגורה עד סופה ונוודא שהיא אכן משתחררת בלי הפרעות. לאחר מכן נחגור את חגורת הבטיחות מסביב לאגן וננסה למשוך את רצועה שעל האגן מהר, אם הרצועה נעולה ולא נמתחת, סימן שהחגורה תקינה. כמו כן, תוכלו לבדוק שאין שום סימנים על החגורה, שהיא שלמה ללא קרעים, שהאבזם שלם וכי הוא נסגר בצורה תקינה מסביב לאגן.

סוגי חגורות בטיחות לילדים

ילדים עד גיל שלוש יישובים במושבי בטיחות – "סלקל", לאחר שבוטלה פעילות כריות האוויר. מגיל שלוש ועד גיל שמונה, ילדים מחויבים לשבת בכיסא בטיחות ייעודי או בוסטר. אילו סוגי חגורות בטיחות קיימות במושבי הבטיחות הייעודיים לילדים? מיד נענה:

  • מגיל ילדות ועל גיל שנה: התינוק ישב במושב בטיחות המכונה "סלקל", שלו חגורות בטיחות ייעודיות, בעלות נקודות עגינה רבות היוצאות משתי רצועות, בשונה מחגורות הבטיחות בעלות שלוש נקודות עגינה. הרצועות האלה מעניקות תמיכה לכתפיים ומתחברות לאבזם אחד במרכז הבטן. רצועה שלישית מעניקה תמיכה לרגליים ומתחברת גם היא לאותו האבזם. כמו כן, חשוב להניח את ה"סלקל" במושב הקדמי נגד כיוון הנסיעה כשכריות האוויר מבוטלות.
  • מגיל שנה ועד גיל 3: ילדים בגילים האלה מחויבים לשבת במושב בטיחות המונח עם כיוון הנסיעה. כמו כן, משובי בטיחות אלה מתאימים לתינוקות ששוקלים עד תשעה קילוגרם. בדומה ל"סלקל", גם במושב הבטיחות הזה יש שלוש רצועות המעניקות תמיכה והגנה לתינוק.
  • מגיל 3 ועד גיל 8: בגילים האלה הילד צריך לשבת על משוב בשם "בוסטר", שהוא בעצם מושב שעוזר להגביה את הילד כדי שחגורת הבטיחות שברכב עצמו תתאים למידותיו הקטנות. צריך לוודא כי החגורה מונחת היטב על החזה של הילד ועל כתפו.

לסיכום

אין ספק שחגורות הבטיחות כאן בשבילנו. חגרו חגורות בטיחות, כוונו אותן לפני הנסיעה, בדקו שהן אכן תקינות מבלי סימנים וצאו לדרך. נסיעה טובה ובטוחה.