שוליים הם שטח מצדדיו של הכביש שאינם מדרכה (משטח מוגבה מהכביש), אין רוחב מוגדר וקבוע לשולים, הם קיימים בהתאם לרוחב הכביש, אך הם יכולים להיות עד 3 מטר או עד קצה של תעלה או כל מכשול אחר.
המילה שול, היא מילה מוכרת באקדמיה ללשון והיא משמשת לתיאור של קצה הבגד, לתיאור האזור מסביב לתוכן הכתוב בספר וגם לתיאור אחד מצדדיו של הכביש.
מותר או אסור לנסוע על השול הימני?
למרות שזו לא התשובה הכי נוחה, התשובה היא כן ולא. כלומר, בדרך כלל אסור, אך יש תנאים שבהם זה מותר.
על פי תקנה מס 33(א) לתקנות התעבורה נאמר במפורש כי במקום שיש בו כביש לא ייסע הנהג אלא בכביש, אלא אם קיימת הוראה אחרת.
עם זאת, בפקודת התעבורה מופיעים כמה תקנות המגדירות יוצאים מהכלל לתקנה 33א:
- תקנה 33(ג) אומרת כי תלמיד נהיגה הנמצא ברכב נהיגה המסומן ככזה ועם מורה נהיגה ברכב רשאי לעשות שימוש בשול הדרך בהתאם להוראות מורה הנהיגה.
- תקנה 38(ב) אומרת כי בעל כלי תחבורה איטי (כלי רכב הקיימת הגבלת מהירות מקסימלית של עד 40 קמ"ש ברישיון הרכב, כמו טרקטור) או כל כלי תחבורה שאינו מנועי (עגלה וסוס), חייב לנסוע בימין ובשול הדרך לצורך מתן מעבר לתנועה שאחריו. יובהר כי, אם אין תנועה עליו לנסוע בכביש ולא בשול הימני.
- תקנה 48(ב) אומרת כי נהג המוביל מטען חורג היוצר מצב שבו לא ניתן לעקפו בהתאם לתנאי הדרך, ייאט את מהירות נסיעתו ובהתאם לתוואי הכביש יירד לשול ובמקרה הצורך גם יעצור, זאת כדי לאפשר לרכבים הנמצאים אחריו לעקוף בצורה בטוחה.
- תקנה 48(ג) אומרת כי, נוהג ברכב שבשל המטען שלו או בשל שיפוע בדרך נאלץ לנסוע במהירות נמוכה הגורמת לעיכוב של רכבים מאחורין, חייב לרדת לשול הימני ולנסוע עליו כל עוד הצורך של רכבים נוסעים לעקיפה קיים.
- תקנה 69(ה) אומרת כי, אם נוצר צורך לעצירת חירום של הרכב ניתן לעשות זאת על השול הימני כל עוד לא היו אפשרויות אחרות בסמוך (כמו מפרץ חנייה קרוב או תחנת עצירה).
אמנם אין תיאור המגדיר מהן האפשרויות הנכללות תחת עצירת חירום, אולם, השכיחים הם תקר בגלגל וקלקול ברכב המחייב עצירה. תקנה זו גם מתייחסת לצורך של השארת רכב בצד הכביש. בשני המקרים יש לפעול לסימון עם משולש אזהרה ולבישת אפוד זוהר ביציאה מהרכב.
הבהרה – נסיעה על השול על ידי כלי תחבורה שאינה לפי התקנות שצוינו לעייל גם אם למרחק קצר וגם אם מלווה בהפעלת אורות מהבהבים היא עבירה על החוק. טענה כי יש תקלה ברכב ונעשה ניסיון להגיע לתחנת דלק או מרחב אחר, אינה קבילה שכן במקרה זה, אם הרכב יכול לנסוע על השול, הרי שהוא יכול לנסוע גם על הכביש.
האם כל מרחב מימין לכביש הוא שול?
לא. שול ימיני נחשב כשול וניתן לנסוע או לעצור בו בהתאם לכל הוראות התקנות רק כאשר הוא סלול באספלט, מיוצב ומאפשר נסיעה בטוחה.
ישנם לא מעט כבישים בהם צידי הכביש אינם סלולים אלא מרחב של עפר, אלו אינם שול וחל איסור לעצור בהם.
מה לגבי נסיעה של אופנועים בשול הימני?
החוק ברור מאד בעניין אופנועים, הם נכללים תחת ההגדרה של כל נהג ואינם רשאים לנסוע על השול ועם זאת ניתן לראות רוכבי אופנועים וקטנועים עושים זאת. ההסבר לכך נעוץ, בהחלטה של משטרת ישראל לאפשר נסיעה כזו בתנאי שיש תנועה איטית במיוחד שבה לכלי רכב דו גלגלי קשה להתנהל עקב צורכי יציבות. לצדז את חשוב לדעת כי, ישנו מרחב רב לפרשנות של שוטר תנועה האם הנסיעה היא מוצדקת או האם היא הייתה מלווה בנסיעה בקלות דעת, כך שניתן גם לקבל דו"ח על הנסיעה.
נהיגה בשול – ענישה
נהג שייתפס נוהג בשול הדרך או עומד בו בניגוד לכללי התעבורה צפוי לקנס כספי וכן הוספת נקודות.
לסיכום
אם נבקש לסכם את משמעות השול הימני עבור נהגים, לאחר שברור כי השול השמאלי אינו שול בשום מצב, ההגדרה תהיה, שול הדרך הוא המרחב למפלט והתחשבות של כלי רכב בכלי רכב אחרים.