הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב והילד נחגר ברצועות פנימיות ובפעול המוצר משמש כמושב בטיחות) פנימיות כמה שיותר זמן, ולא לעבור לבוסטר לפני שהילד מגיע למשקל של לפחות 18 ק"ג, הגיל אינו קובע במקרה זה.
במידה ומושב הבטיחות/בוסטר רצועות מאפשר שימוש עד משקל גבוה מ-18 ק"ג, מומלץ להמשיך בכך.
מתי להעביר ילד מבוסטר רצועות לבוסטר מגביה?
עבור ילדים מעל 18 ק"ג, ניתן להעביר וישיבה על מושב מגביה (בוסטר) אך חשוב להתאים את מיקום חגורת הרכב לילד גם חגורת הכתף וגם חגורת הבטן.
בהעברת ילדים ממושב בטיחות לבוסטר, מומלץ להעבירם לבוסטר עם גב ללא הרצועות (בוסטר ללא גב מתאים לרוב בגובה 125 ס"מ בערך בגיל 8).
במוצר בוסטר רצועות, כאשר הילד מגיע לשלב המתאים לבוסטר, מסירים את הרצועות על פי הוראות היצרן והמושב הופך לבוסטר עם גב, כלומר הילד יושב על מושב ונחגר ביחד עם המושב בחגורת הרכב.
בוסטר עם גב
בוסטר גב מספק מלבד הגבהה גם משענת גב עליה נשען הילד (ולא על גב המושב). בגב הבוסטר לרוב קיים מתאם גובה לחגורת הכתף, כך שמתאם את מעבר רצועת הכתף על השכמה ומגן על הילד.
בוסטר עם גב מאפשר לחגורת הבטיחות מהכתף לעבור במקום הנכון (במרכז עצם השכמה) ולא קרוב לצוואר ומתאם את מעבר חגורת הירכיים לא על הבטן.
בשוק הישראלי קיימים מוצרים שקיבלו תקן, כגון בוסטר שיש בו הנמכה של חגורת הכתף במקום הגבהת הילד. יש לוודא תו תקן לפני רכישה ו/או שימוש במוצרים אלו.
איך להשתמש נכון בבוסטר?
בשימוש בבוסטר חשוב לוודא את מיקום חגורת הבטיחות כך שרצועת האגן צריכה להיות ממוקדמת על אגן הירכיים ורצועת הכתף עוברת על עצם הבריח ובמרכז בית החזה. חגורת הבטיחות מספקת הגנה יעילה למבוגרים, אך עלולה להיות מסוכנת לילדים במידה ואינה מותאמת למידות גופם.
האם קליפס נוחות מותר לשימוש?
בדרך כלל מומלץ להשתמש בחגורות בטיחות כפי שתכנן יצרן הרכב ולהימנע משינוי שלהן עם אביזרי שוק אחרים. ברכבים מסוימים קיים מנגנון גם במושבים האחוריים המאפשר לקבוע את גובה החגורה כך שתתאים כהלכה על הכתף. זהו כמובן הפתרון המועדף. אם קיימים חששות לגבי התאמה או נוחות של חגורת הבטיחות האחורית, מומלץ לעיין במדריך הרכב או לפנות ליצרן או למשווק מוסמך לקבלת הדרכה. הם יכולים לספק תובנות לגבי כל האפשרויות הזמינות להתאמה או שיפור ההתאמה של חגורת הבטיחות מבלי להתפשר על הבטיחות.
קיימים מספר אביזרים בשוק, אך עקרונית הם לא מומלצים לשימוש, במיוחד אם אין להם תקן, והם עלולים להיות מסוכנים. למשל קליפס נוחות לחגורה הגורם לחגורת הבטיחות להרגיש נוחה יותר על ידי הורדת מיקום חגורת הכתף, עלול גם לסכן את האפקטיביות של חגורת הבטיחות בשעת תאונה. חגורות בטיחות נועדו לחלק את הכוחות על החלקים החזקים ביותר של הגוף, כגון החזה והאגן, כדי למזער את הפציעה. שינוי מיקום חגורת הבטיחות עלול להפריע לתפקוד התקין שלה בעת התנגשות ולהפחית את רמת ההגנה שהיא מספקת. יתר על כן, קליפס נוחות שלא תוכננו ונבדקו במיוחד על ידי יצרן הרכב עשויים שלא לעמוד באותם תקני בטיחות כמו הציוד המקורי. משמעות הדבר היא שהיעילות שלהם בתרחיש תאונה עלולה שלא להיות מובנת או מאומתת היטב.
לסיכום
בכל מקרה כל הנוסעים, ללא קשר לתנוחת הישיבה, צריכים לחגור חגורות בטיחות כדי להבטיח את שלומם במקרה של תאונה או עצירה פתאומית. חגורות בטיחות מותאמות כהלכה מספקות ריסון יעיל ומפחיתות את הסיכון לפציעה. בנסיעה ללא בוסטר יש סכנה שהחגורה תהיה מונחת על הבטן, ובזמן תאונה תגרום פגיעות חמורות לאיברים הפנימיים ולחוט השדרה.
ההמלצה היא להמשיך ולהשתמש בבוסטר גב ככל שיידרש.