הקשר בין מהירות הנסיעה למרחק העצירה של הרכב טמון בכלל פיזיקלי- ככל שמהירות התנועה גבוהה יותר, כך המרחק הנדרש להגיע לעצירה ארוך יותר.
ניתן לבדוק זאת באופן יחסית פשוט בשני שלבים:
שלב ראשון, בצעו הליכה מהירה מנקודה אחת עד לנקודה שנייה (מרחק של 50 מטר) ובצעו עצירה בקו עצירה שקבעתם. כעת בדקו מה המרחק בין קו העצירה לבין המקום שעצרתם בפועל. שלב שני, עשו אותו הדבר הפעם בריצה מהירה. התוצאה תהייה שהמקום בפועל של העצירה שלכם בשלב הריצה רחוקה יותר מזו של ההליכה.
מדוע הכלל הפיזיקלי הזה חשוב בנהיגה?
מכיוון שנהיגה היא שדה של הפתעות ואין לדעת מתי נדרש לבצע עצירת פתע, בנוסף זו הבנה חשובה כדי לתכנן את מהירות הנסיעה שלנו לקראת מצב של עצירה מתוכננת.
מושגים שחשוב להכיר
מרחק תגובה- המרחק שהרכב עובר משלב זיהוי סיטואציה המצריכה תגובה ועד ביצוע התגובה עצמה.
מרחק התגובה משתנה בין נהגים שכן הוא מושפע ממידת הריכוז של הנהג, מיכולותיו של הנהג (ראייה, מהירות תגובה וכדומה), מזוויות ראייה ומראות של הרכב ולא מעט מניסיון.
מרחק התגובה, עד כמה שישמע מוזר מושפע גם ממהירות הנסיעה, שכן במהירות גבוהה היכולת האנושית לזהות אירועים מסביבנו נמוכה יותר מאשר בנסיעה איטית.
מרחק בלימה- זהו המרחק מביצוע התגובה ועד להגעה למצב עצירה. מרחק הבלימה מחושב לפי ריבוע של שינוי הגידול במהירות.
לא נלאה אתכם במשוואה מתמטית, רק נציין כי ככל שהמהירות גבוהה יותר, המרחק שעוברים עד לבלימה ארוך יותר.
מרחק הבלימה מושפע לא רק מהמהירות אלא גם מתנאי הדרך (כביש יבש או רטוב, ירידה או עלייה, איכות האספלט) וגם מתקינות הבלמים ויכולות בלימה אוטומטיות של הרכב (בעיקר רלוונטי בדגמי רכבים חדשים).
ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר ומהירות הבלימה ארוכה יותר הסיכוי להיות מעורב בתאונה עולה באופן ישיר כולל השפעה ישירה על אופי התאונה (חמורה או קלה)
לפניכם טבלה המציגה מרחקי בלימה בתנאים אידאלים של נהג, רכב, וסביבת הנסיעה
מהירות נסיעה | מרחק בלימה (מרגע לחיצה על בלמי הרכב) |
30 קמ"ש | 13 מטר |
40 קמ"ש | 20 מטר |
60 קמ"ש | 36 מטר |
70 קמ"ש | 46 מטר |
80 קמ"ש | 53 מטר |
מהירות נסיעה – לא רק מרחק בלימה
למהירות הנסיעה יש השפעות נוספות מעבר למרחק הבלימה:
- בלימות מהירות כשהרכב במהירות גבוהה מעלות את רמת הבלאי של רפידות וצלחות הבלמים, דבר שיוביל לפגיעה ביעילות הבלמים ובהמשך לתדירות החלפת בלמים גבוהה יותר.
- פגיעה ביכולת שמירה על כללי התנועה. ככל שהמהירות גבוהה יותר, ישנו קושי יותר לעמוד ולהגיב לכללי התנועה, כמו ציות לתמרורים, מתן זכות קדימה, שמירת מרחק וכדומה.
- עוצמת אחיזה צמיגים. ככל שמהירות הרכב גבוהה יותר ומעל המהירות הסבירה, יורדת רמת אחיזת הצמיגים של הרכב בכביש ועולה הסיכוי לאובדן שליטה על הרכב.
- התעייפות מהירה. בנהיגה מהירה רמת הריכוז של הנהג גבוהה יותר והוא מוציא יותר אנרגיה ועל כן מתעייף יותר. העייפות פוגעת במרחק התגובה ומייצרת סיכון גבוה יותר לתגובה מאוחרת בעת סכנה.
סיכום
נהיגה מהירה היא מקור ישיר להגדלת הסכנה בכביש עבור מי שברכב (הנהג והנוסעים) ועבור הסביבה החיצונית.
חשוב שכל נהג יהיה מודע לזמן התגובה שלו בנהיגה ומיוחד סביב מצבי חירום ובהתאם לכך יבצע התאמה של מהירות הנסיעה, כך שככל שמרחק התגובה איטי יותר המהירות תהיה נמוכה יותר.
במקביל, על הנהג לקחת בחשבון את מרחק הבלימה בהתאם למהירות, מרחק שהינו יחסית קבוע (למעט השפעה של איכות הבלמים), מומלץ להיעזר בנתונים שבטבלה.