פציעת "צליפת שוט" מתייחסת לסוג של פציעה בצוואר המתרחשת כאשר הראש מוזז בפתאומיות ובכוח אחורה וקדימה בדומה לתנועת שוט בעת הצלפה. תנועה מהירה זו פוגעת ברקמות הרכות של הצוואר, כולל שרירים, רצועות וגידים. פציעת צליפת שוט נגרמת לרוב בהתנגשות עזה מאחור. הפגיעה מאחור גורמת להאצה פתאומית של הרכב, מה שגורם לגופו של הנוסע להיזרק קדימה, אך הראש נע לאחור עקב האינרציה. כשהגוף מגיע למצבו הקדמי, הראש נע במהירות קדימה, לרוב מעבר לטווח התנועה הרגיל שלו, לפני שהוא נעצר.
התסמינים הנפוצים של צליפת שוט עשויים לכלול כאבי צוואר ונוקשות, כאבי ראש, כאבי כתף, ולפעמים כאב או עקצוץ בזרועות. במקרים חמורים יותר, אנשים עשויים לחוות קושי בריכוז, זיכרון והפרעות שינה. הסיכון של צליפת שוט אינו מוגבל רק ליושבים במושבים הקדמיים והוא עלול להתרחש גם ליושבים במושבים האחוריים. חשוב לציין שהחומרה של פציעת צליפת שוט יכולה להשתנות, ולא כל התנגשויות מאחור מובילות לפציעה מסוג זה.
כדי למזער את ההשפעה ולהפחית את הסיכון לפציעת צליפת שוט, יש להקפיד על אופן הישיבה בצורה הבאה:
- להתאים את גובה משענת הראש כך שהחלק העליון של משענת הראש מכוון לחלק העליון של הראש באותו גובה.
- יש לכוון את המושב למצב זקוף ככל האפשר ופחות למצב של שכיבה מה שעוזר לפזר את כוחות הפגיעה בצורה שווה יותר בזמן התאונה.
- מיותר לציין שיש לחגור את חגורת הבטיחות ולוודא שהיא ממוקמת כהלכה על החזה ולא על הצוואר (ניתן לכוון את גובה החגורה).
כלי רכב חדשים מגיעים לרוב עם תכונות בטיחות שנועדו להפחית את הסיכון לפציעות, כולל צליפת שוט. תכונות אלו עשויות לכלול משענות ראש, חגורות בטיחות הנמתחות בזמן תאונה ומצמידות את הנוסע למושב, ומערכות ריסון מתקדמות. התוכנית האירופית להערכת כלי רכב חדשים Euro NCAP בודקת את המערכות המסייעות להפחתת הפגיעות מצליפת שוט ומעניקה ניקוד בטיחות למערכות אלו כמו שניתן לראות בסרטון זה.