למרות שמדובר בכלי קטן ואולי דווקא בגלל שכך, לרכיבה על קורקינט חשמלי נלווים כללים וחוקי תעבורה רבים.
ראוי וחשוב שכל רוכב קורקינט יכיר את הכללים, את החוקים והנורמות המצופות והנדרשות ממנו, הן עבור הבטיחות שלו, אך גם עבור הבטיחות של כל מי שמסביבו.
תשובות לשאלות נפוצות שצריך לדעת על קורקינט חשמלי
למי מותר לרכוב על קורקינט חשמלי?
רכיבה מותרת לכל אדם מעל גיל 16 ורק לאחר מעבר של מבחן תיאורית נהיגה (או לבעלי רישיון נהיגה).
איפה רוכבים?
הרכיבה תתבצע בשבילי אופניים מוגדרים על ידי הרשות המקומית. במידה ואין כאלו, הרכיבה תתבצע על הכביש ובכל מקרה לא תתבצע על המדרכה.
אביזרים וציוד – מה מותר ואסור?
חובת רכיבה עם קסדה ובלילה עם אפוד זוהר. על הקורקינט חייבים להיות מותקנים פנס קדמי ופנס אחורי (אדום) וכן סימנים מחזירי אור על גוף הקורקינט. חל איסור על רכיבה ודיבור בטלפון ועל רכיבה עם אוזניות. בנוסף, חל איסור על הסעת נוסעים על הקורקינט.
לאילו חוקים יש לציית?
לכל חוקי התעבורה החלים על רכבים ממונעים, כפי שמופיעים בחומר הלמידה לתיאוריה ובמבחן העיוני.
איך עומדים על קורקינט?
רכיבה על קורקינט היא רכיבה המתבצעת בעמידה על גבי פס גוף שלדת הכלי. הדרך המומלצת ביותר והבטיחותית ביותר היא כאשר הרגלים מסודרות אחת אחרי השנייה. הדרך הפחות בטיחותית ופחות מומלצת היא כאשר הרגליים עומדות זו לצד זו במרכז פס השלדה.
כמו כן מומלץ לשמור במהלך הרכיבה על הברכיים מעט כפופות ולא נעולות, כדי שיהיה ניתן להגיב במהירות ולשמור על שיווי משקל.
מהי הדרך הנכונה לבצע עצירה בקורקינט?
מומלץ להתחיל בלחיצה על הבלם האחורי ולאחריו על הבלם הקדמי ובמקביל להעביר את משקל הגוף אחורה. כל זאת כדי להימנע ממצב שבו עיקר המשקל נמצא קדימה ורק הגלגל הקדמי עוצר דבר שעלול להוביל למצב שבו הרוכב נזרק קדימה.
מה מרחק העצירה של קורקינט חשמלי?
מרחק העצירה הוא המרחק שאותו עובר כלי התחבורה מרגע הלחיצה על מנגנון העצירה ועד הגעה למצב של עצירה מלאה. ככלל, בקורקינט מרחק העצירה הוא הארוך ביותר מבין כלי הרכב האחרים וזאת בעיקר עקב גלגלים צרים וקטנים שאותם קשה יותר לעצור.
בנוסף, סוגי הבלמים המותקנים לרוב חלשים יותר מבחינת יכולת (קוטר הדיסק הבולם קטן יותר עבור קורקינט וחלק מהבלמים הם אלקטרונים ללא דיסק עצירה).
האם מותר לעקוף רכב עם קורקינט?
מומלץ להימנע מעקיפה של רכבים, אלא אם כן הרכב במצב עמידה או בנסיעה איטית במיוחד ומסומנת. קורקינט הינו כלי נמוך ועל כל הרוכב עליו פחות נראה לצדדיו של רכב רגיל ובוודאי רכב גדול. לכן, מומלץ לא לבצע עקיפה ולחשוף את עצמכם לאזורים בהם רמת הנראות שלכם נמוכה.
מה זה מבחן כשירות לרכיבה?
מדובר על סוג מבחן תעבורה עיוני שנוצר במיוחד עבור מי שאין לו רישיון נהיגה ולא עבר תיאוריה עיונית. מדובר במבחן ייעודי לבחינת כשירות והבנה של כללי הרכיבה והתנועה הרלוונטים לקורקינט ואופניים חשמליים.
את הבחינה ניתן לבצע כבר מגיל 15.5 אך כאמור הרכיבה מותרת מגיל 16 בלבד.
האם יש יתרונות לרכיבה על קורקינט חשמלי?
לעיתים, נראה כי, מרוב כללים והפחדות שיש מסביב על הסכנות ברכיבה על הקורקינט, נראה שיש בו בעיקר חסרונות, אך לא כך הדברים.
לקורקינט חשמלי יש גם יתרונות ושמירה על הכללים ורכיבה זהירה יכולה להפוך את השימוש בו ליתרונות כמו:
- חסכון בדלק וצמצום הזיהום.
- חיסכון בחנייה (מצרך יקר במיוחד במרכזי הערים).
- חיסכון כספי באגרות, ביטוחים וטיפולים.
- הימנעות מפקקים.
מדוע מפחידים את רוכבי הקורקינט מבחינת מעורבות בתאונות?
לא נראה שיש כוונה להפחיד את הרוכבים אלא להציג בפניהם את המציאות הבטיחותית בנסיעה בכלי קטן, ללא מיגון (מעבר לקסדת ראש). ממצאי תאונות ונפגעים מראים בצורה ברורה כי רוכבי כלי תחבורה דו גלגליים נפגעים קשה יותר בתאונות מאנשים במכונית, לעיתים עד מעל פי 5 מנוסעים ברכב.
המציאות הבטיחותית מורכבת יותר עבור קורקינט ברגעים של תאונה.
האם יש המלצה מיוחדת לקראת נסיעה עם קורקינט חשמלי?
המלצה חשובה היא, תכננו מראש את מסלול הנסיעה שלכם ובחרו מסלול הכולל כמה שיותר שבילי רכיבה. היכן ששבילי רכיבה אינם בנמצא, הימנעו ככל הניתן ממסלול הכולל כבישים לא ראשיים או סואנים ובחרו ככל הניתן בכבישים צדדיים בהם יש פחות עומס תנועה.