מהי פניית פרסה, ומתי מותר או אסור לפנות? האם מותר לפנות פניית פרסה בצומת שבו אין שילוט האוסר זאת, וכיצד נראים השלטים הקשורים לפניית פרסה? לפניכם כל התשובות.
הוראות החוק בפניית פרסה
תקנה 44 בתקנות התעבורה היא זו המגדירה את החוקים לפניית פרסה: מותר לפנות פניית פרסה רק כשהפנייה אינה מפריעה לתנועה ואינה מסכנת עוברי דרך אחרים. אסור לפנות פניית פרסה בקרבת עקומה או פסגה תלולה או כאשר הרכב אינו נראה לנהגים אחרים, ומותר לפנות פניית פרסה שמאלה מהנתיב לפנייה שמאלה או מכל נתיב שאין בו איסור פניית פרסה.
סוגי תמרורים של פניית פרסה
לפניכם רשימה של כל התמרורים בכביש המעידים על פניית פרסה או על איסורה:
- תמרורים 209 ו-210 – תמרורים המאפשרים נסיעה קדימה או פניית פרסה ימינה או שמאלה בהתאמה. פניית פרסה לכיוון השני של כל תמרור היא אסורה.
- תמרורים 211 ו-212 – תמרורים לסימון פניית פרסה ימינה או שמאלה בהתאמה.
- תמרור 428 – איסור פנייה שמאלה. זהו שלט האוסר בעקיפין גם פניית פרסה.
- תמרורים 430 ו-431 – איסור מפורש לפנות פניית פרסה ימינה או שמאלה בהתאמה.
האיסורים של פניית פרסה
פרט לאיסורים שכבר ציינו, חשוב לומר שאסור לפנות פרסה מנתיבים שבהם יש איסור פנייה שמאלה. יש מי שחושב שהאיסור לפנות שמאלה הוא אינדיקטור לאפשרות לפנות פרסה, אך זהו אינו המצב ואתם עלולים לסכן עוברי אורח. כמו כן, אם יש כמה נתיבים לפנייה שמאלה החובה שלכם היא לפנות פניית פרסה רק מהנתיב השמאלי ביותר כדי לא להפריע לנהגים האחרים בנתיבים שמשמאלכם. נוסף על כך, כל שילוט לפניות שאינו פנייה שמאלה (פנייה ימינה, המשך ישר ועוד) הוא למעשה איסור פניית פרסה.
היגיון החוק בפניית פרסה
פניית פרסה היא כניסה של רכב לנתיב מסוים מכיוון שאינו כיוון התנועה הרגיל ולכן החוק והשילוט צריכים להגדיר היטב מתי מותר לפנות פניית פרסה ומתי לא, תוך שמירה על הפרעה מינימלית לתנועה ומזעור כל הסיכונים לתאונה.
הסכנות בפניית פרסה
פניית פרסה שלא כחוק עלולה לסכן נהגים אחרים בכביש, לחסום את התנועה ואף לגרום לתאונות. כדי לשמור על הבטיחות בדרכים שלכם ושל עוברי הדרך האחרים, פנו פניית פרסה רק במקומות המיועדים לכך – צמתים שבהם יש שילוט המרשה פניית פרסה, מעגלי תנועה ועוד. העדיפו לנסוע כמה מאות מטרים עד למעגל התנועה או לצומת הבא כדי להימנע מחסימת התנועה או מסיכון לפגיעה ברכוש או בנפש.
פניית פרסה מבוקרת
חוקי התנועה בעת פניית פרסה נשארים כפי שהיו – יש לתת זכות קדימה להולכי רגל אם בסוף פניית הפרסה יש מעבר חצייה, יש לשים לב לאורות הרמזורים ולשילוט מסביב, לפנות במהירות נאותה המתאימה לכביש ולתנאיו וכמובן לאותת לפני הפנייה ועד אחרי סיומה.