חשוב להבין שלא כל דרך שאינה עירונית היא דרך מהירה. בדרך שאינה עירונית מותר להעלות ולהוריד נוסעים בשולי הדרך ובדרך מהירה (בה מוצב תמרור ייעודי המורה על כניסה לדרך מהירה) אסור להעלות ולהוריד נוסעים.
האם יש מקרים יוצאים מהכלל בהם מותר להעלות או להוריד נוסעים בדרך שאינה עירונית?
תקנה 69 לחוקי התעבורה קובעת כי ישנם מקרים חריגים בהם ניתן לבצע פעולות מסוימות בדרך שאינה עירונית:
- חילוץ נפגעים או טיפול ברכב תקול.
- ביצוע עבודות תחזוקה ציבורית שאין דרך אחרת לבצען ובמידה הדרושה לביצוע העבודות האמורות בשולי הדרך.
- רכב בעל תפקיד בטחוני לצורכי מילוי תפקידו.
- היתר הניתן על ידי קצין משטרה.
- באזור המסומן המיועד לעצירה לצורכי העלאה והורדה של נוסעים, לרוב מיועד עבור תחבורה ציבורית.
האם מותר לעצור במקרה חירום בצד דרך שאינה עירונית?
במקרה בו יש מצב חירום אמיתי, מצב בו קיים סיכון לנוסעי הרכב, ניתן לעצור בשולי הדרך ולנהוג כנדרש מצב חירום. סימון עם משולש אזהרה, אפוד זוהר, דיווח לגורמי החירום. ככל הניתן יש למצוא אזור עצירה בו השול רחב או ישנו סימן המאפשר לרכב עצירה.
מדוע אסור להעלות או להוריד נוסעים בדרך שאינה עירונית?
כבישים שאינם עירונים הם כבישים בהם מותרת מהירות נסיעה גבוהה יחסית (של רכבים ומשאיות) ומתבצעות בהם פעולות עקיפה באופן תדיר.
בתנועה של נסיעה מהירה, רמת הסכנה הנשקפת לרכב המאט ועוצר להורדה או העלאה של אנשים גבוהה יותר. שולי הכביש בדרך מהירה, חשופים יותר ומהירות הנסיעה הגבוהה של כל הרכב יוצרת קושי גבוה יותר להגיב לאירועים בצידי הדרך.