ככל שהמהירות ברכב יותר גבוהה, מרחק העצירה של הרכב גדול יותר.
המוח של הנהג (בצורה מודעת או לא) צריך לעבד את המידע שמגיע מהכביש כדי לקבל החלטות. במהירות גבוהה הנהג נדרש להתמודד עם יותר מידע מאשר במהירות נמוכה, ככל שהמהירות גבוהה יותר היכולת שלנו להגיב בזמן ובצורה נכונה לאירועים ושינויים בדרך יורדת.
בנוסף גם אם זמן תגובה לא משתנה עם המהירות, והתגובה היא נכונה – מרחק התגובה עולה עם המהירות (כי באותו פרק זמן רכב עובר יותר מרחק במהירות גבוה יותר).
מהירות משפיעה גם על מרחק בלימה: מרחק בלימה משתנה לפי ריבוע של שינוי במהירות.
ככל שמהירות הרכב גבוהה יותר, מרחק התגובה ארוך יותר בהתאמה לגידול המהירות ומרחק הבלימה גדל לפי ריבוע של הגידול במהירות.
ניתן לראות בתרשים מצורף הערכה של זמני תגובה, עצירה ובלימה המקובלת בעולם (WHO 2008). חשוב לציין, כי ההערכה תקפה לדרך יבשה וללא עליה או ירידה ולנהג מנוסה ובריא. זווית הדרך, בריאות, ניסיון וגיל הנהג, איכות האספלט ומים על הכביש – כולם יכולים להעלות זמן בלימה עד מאוד. כך למשל, זמן ומרחק תגובה של אדם זקן הסובל מבעיות בריאות יכולים להיות פי 2.5 יותר ארוכים מאשר המצוינים בגרף.
לדוגמה: מרחק העצירה הכולל (תגובה + בלימה) במהירות 40 קמ"ש הוא כ-20 מטרים, במהירות גבוהה רק פי 1.5 – 60 קמ"ש – מרחק העצירה הכולל הוא כ-37 מטרים (כמעט כפול). ובמקרה של נהג לא-מנוסה או קשיש המספר הזה עלול לעלות עד כ-55 מטרים.