הנהג מווסת את מהירות הנסיעה באמצעות דוושות ההאצה והבלימה ובמקרה הצורך על ידי החלפת הילוכים.
רוב כלי הרכב הפרטיים בעלי מערכת הילוכים אוטומטית מצוידים גם במערכת עזר, המכונה "טיפטרוניק".מערכת העזר מאפשרת שילוב הילוכים בתיבה האוטומטית על ידי הסטת מוט ההילוכים.המערכת משמשת בעיקר להורדה להילוך נמוך במורד, כדי לא להפריז בשימוש בבלמי השירות הרגילים.
רשויות התמרור ברשויות המקומיות ובדרכים הבין-עירוניות, כמו נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) או חוצה ישראל (כביש 6) ואחרות, כפופות לגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, וקובעות את המהירויות המרביות המותרות לפי תקנות התעבורה ואיכות הדרך. המהירויות המרביות המותרות מובאות לידיעת הנוהגים באמצעות תמרורים ותקנות התעבורה.
עם זאת, כדי לשפר את הבטיחות בדרכים עירוניות, הרשויות פועלות להורדת מהירויות הנסיעה לשם מתן עדיפות לבטיחות על פני זרימת התנועה ונוחותה. לשם כך מתקינות הרשויות אמצעים שונים, המאלצים את הנהג להאט את המהירות במקומות ובאזורים שצפויה בהם סכנה. האמצעים המוכרים הם מעגלי תנועה (כיכרות), פסי האטה (באמפרים), מעברי חצייה מוגבהים ועוד.