נהגים ונהגות צעירים, עד גיל 24, הם קבוצת הגיל המועדת ביותר להיפגעות בתאונות קשות, זהו גורם המוות הראשון בישראל בקרב גברים צעירים עד גיל 24.
הנתונים מלמדים כי התקופה המסוכנת ביותר הנה השנתיים הראשונות של נהיגה עצמאית. הסיכון נובע מכך שהתבססות הבטחון בנהיגה גורמת לצעירים לנהוג באופן מסוכן יותר ופחות לשים לב לכללים ולחוקים. מחקרים מראים כי כאשר קיימת חובת ליווי לנהגים הצעירים, בדומה לנעשה בישראל, ההיפגעות בחודשי הנהיגה הראשונים לאחר קבלת הרשיון פוחתת באופן ניכר.
בישראל, החל משנת 1998, נהגים חדשים חויבו בתקופת ליווי על ידי נהגים ותיקים.
לאורך השנים בוצעו שינויים במבנה תקופת ליווי. כיום, החוק קובע שנהגים חדשים שטרם מלאו להם 24 שנים ועברו בהצלחה את מבחן הנהיגה המעשי (טסט), ייחשבו לנהגים חדשים צעירים ויקבלו היתר נהיגה לתקופה מוגבלת של שישה חודשים במהלכם עליהם לנהוג עם נהג מלווה. תקופת הליווי נחלקת לשניים: שלושה חודשים ראשונים חובת ליווי בכל נהיגה, ובשלושת החודשים הבאים חובת ליווי רק בעת נהיגה בשעות הלילה. התקנה כיום מגדירה גם את מספר שעות הליווי: לפחות 50 שעות נהיגה עם מלווה, מהן 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות נהיגה בלילה.
בישראל, על פי סקרים, לרב ממלאים את תפקיד המלווה בני משפחה ובעיקר הורים. מחקרים מצביעים על כך שמעורבות הורים בנושאי בטיחות אל מול ילדיהם מפחיתה משמעותית התנהגויות מסוכנות בכלל ונהיגה מסוכנת בפרט.
הערך הייחודי של מעורבות ההורה נובע מ:
- המחויבות העמוקה של ההורה לשמירה על חיי ילדיו
- ההכרות של ההורה עם המאפיינים הייחודיים של ילדיו והתאמת הליווי אליהם
- הנוכחות הרציפה כחלק מהחיים המשותפים בבית במגוון סיטואציות הקשורות לנהיגה בטוחה: הן כהורה נוהג לאורך שנות ילדותם והתבגרותם של הנהגים הצעירים, הן כהורה מלווה והן בשיח המתקיים בבית בנושאי נהיגה והתנהגות בסביבה התעבורתית בכלל.
- השליטה במשאב הפיזי המרכזי בנהיגה – הרכב המשפחתי.
ליווי אפקטיבי, כזה המייצר שינוי ומשפיע על איכות הנהיגה, מצריך הכרות עם המאפיינים הייחודיים של נהיגת צעירים וכלים לתקשורת מיטבית עם הצעירים בנוגע לנהיגה.
בסעיפים הבאים, נפרט את מאפייני הנהגים הצעירים ואת הדרכים לביצוע ליווי מיטבי.
להמשך קריאה, האזנה לפודקאסט והורדת קבצים בנושא ליווי בטוח, לחצו כאן