שינויים בתנועה | איך מתנהלים נכון בשינויים בהסדרי התנועה? - Ask רלב"ד

כיצד מתנהלים בשינויים בהסדרי התנועה?

שינויים בהסדרי תנועה כמו סגירת נתיב, עבודות בכביש וביטול פניה בצומת הם תדירים ויכולים לקרות לאורך כל שעות היממה. בין אם מדובר בעבודות תחזוקה, פרויקטים של תחבורה ציבורית או טיפול בתשתיות, כולנו מתמודדים עם מעקפים, האטות פתאומיות, תמרורים זמניים ושוטרים או פקחים המוצבים במקום להכוונת התנועה.

פעמים רבות השינויים יכולים להתבצע ללא התראה מוקדמת ולגרום לתחושת הפתעה בדרך שהייתה קבועה וודאית עד אז. המצב יוצר לא רק בלבול, אלא גם עומסי תנועה כבדים, עיכובים ובעיקר סיכון בטיחותי לכל משתמשי הדרך שצריכים להתעדכן במצב החדש.

במאמר הזה נפרק את הנושא לגורמים ונענה על השאלות הכי חשובות: איך מזהים שינוי? איך מגיבים נכון? מה עושים כשיש פקק פתאומי או שהשלטים לא ברורים? ואיך נשארים רגועים ובטוחים גם כאשר שום דבר לא קורה כמו שתכננו.

איך מזהים שינויים בהסדרי התנועה?

שינוי זמני בדרך יסומן באמצעות תמרורים זמניים ניידים או פקחי/שוטרי תנועה הנמצאים במקום ומכוונים את התנועה. עפ”י החוק, אם הוצב תמרור חדש ומעודכן יש לצאת לו והוראת פקח/שוטר תנועה מוסמכים קודמת להוראת תמרור. למשל, במקרה חסימת כביש באופן הרמטי, שוטר תנועה יכול להורות לנהגים לבצע פניית פרסה במקום בו היא אסורה עפ”י תמרור 431.

המלצה: אם אתם מזהים שלטים חדשים או שינוי במבנה הנתיבים, האטו, קראו את הסביבה והבינו במדויק להוראות התמרורים ו/או של פקחי/שוטרי תנועה.

מה עושים כשנתיב נסגר בפתאומיות?

כאשר נתיב נסגר, יש להאט, לציית להכוונת התנועה בלי להילחץ ובלי לבצע תמרונים חדים. חשוב להפעיל איתות (וינקרים) בזמן, להסתכל במראות ולבדוק אם אפשר להשתלב בבטחה.

דוגמא למצב טריקי: בצמצום נתיבים מצד שמאל, תתבצע האטה של נתיב העקיפה ויהיה על הנהגים לעבור לנתיב הימני מהם. השתלבות זו יכולה לבלבל כי התנועה בנתיב הימני המדובר יכולה לזרום מהר יותר מההאטה בשמאלי ולכן יש לנהוג בערנות ואדיבות.

האם מותר לנסוע בשוליים בזמן עבודות תחזוקה?

במקרים מסוימים, אכן מותר. לעיתים כפתרון זמני, פקחים או שילוט מכוונים את התנועה לשימוש בשוליים (שול הדרך) כנתיב חלופי.
אבל: אם אין הוראה מפורשת לעשות זאת, אסור לנסוע בשוליים. מדובר בעבירה שעלולה לסכן גם רכבים תקועים בצד, הולכי רגל או רכב חירום.

מה עושים כשיש פקח/שוטר שמכוונים את התנועה?

כאשר הפקח/שוטר נמצא בשטח, הוא הופך למקור ההנחיה המרכזי, גם אם התמרור אומר אחרת וההוראה שלהם היא זו שקובעת.
למשל:

  • אם פקח עוצר תנועה למרות אור ירוק ברמזור- עוצרים.
  • אם הוא מסמן להמשיך למרות שלט “עצור”, ממשיכים.

חשוב לדעת שרוב הפקחים מיומנים בעבודה באזורים מסוכנים. הקשיבו, שימו לב לתנועות הידיים, ואל תתווכחו, בטח לא כשהתנועה זורמת.

מה עושים כששלטים מבלבלים?

אם נתקלים בשלטים לא ברורים, או בהוראות סותרות, עדיף להאט ולבחור את האופציה הבטוחה ביותר.
אם לא ברור אם לפנות ימינה או שמאלה, ואם השלטים סותרים, שימו לב לרכבים סביבכם, הסתכלו רחוק יותר קדימה, ובדקו האם יש עוד פקח או תמרור בהמשך.
טיפ: במקרה פקקי ועומסי תנועה- הסתכלו על מסלולי הרכבים לפניכם, במקרים רבים הם יכוונו אתכם כי שדה הראייה שלהם קדימה גדול יותר.

איך נשארים רגועים ונשמרים מתאונות דרכים בשינויי הסדרי תנועה משמעותיים?

התשובה היא – אדיבות.
כן, זה אולי לא רשום בתקנות, אבל במצבים של חוסר ודאות או לחץ תנועתי, חשוב לפעול עם סבלנות, כבוד לאחרים והבנה.

נניח שרכב יצא מכביש משני ונכנס לצומת בזמן שהרמזורים פעלו, אך לפתע הרמזורים כבו או עברו להבהוב צהוב. עכשיו הרכב כבר נמצא באמצע הצומת, ולא ברור לו איך להמשיך. במצב כזה עדיף לנהוג באדיבות, לעצור לרגע ולתת לו להשלים את הפנייה, גם אם לפי החוק זכות הקדימה היא שלכם.

כל משתמשי הדרך – הולכי רגל, רוכבים ונהגים ירוויחו מאווירה מתחשבת.
כי גם אם החוקים ברורים, לפעמים המציאות קצת פחות.

איך שומרים על בטיחות בזמן שינוי תנועה?

כדי לשמור על הבטיחות שלכם ושל אחרים, הקפידו על הדברים הבאים:

  • האטו מיד כשאתם רואים שינוי – גם אם אתם לא בטוחים מה קורה.
  • קראו את התמרורים בעיון – הם יכוונו אתכם שלב אחר שלב.
  • הימנעו מהיסח דעת – אל תשתמשו בנייד, ואל תנסו להבין את המצב תוך כדי פנייה או עקיפה.
  • שימו לב לשוליים – במיוחד אם הם פתוחים לתנועה או אם עומד בהם רכב תקול.
  • נהגו באדיבות – במיוחד כשהתנועה צפופה או כשיש חוסר הבנה.
  • הקשיבו להוראות הפקחים – גם אם זה לא נוח או שונה ממה שאתם רגילים אליו.

שאלות נפוצות


האם כל שלט זמני מחייב אותי?
כן. כל שילוט (תמרור זמני) שהוצב כחלק מהסדרי תנועה, מחייב. אי ציות = עבירה על החוק.

האם פקח יכול לתת הוראה שסותרת תמרור?
כן. הוראת הפקח גוברת על שילוט ורמזורים, כל עוד מדובר במצב חריג או זמני.

מה עושים אם התמרורים לא ברורים?
מאטים, מסתכלים על הסביבה, בוחנים מה עושים שאר הרכבים ואם יש ספק, תמיד בוחרים באופציה הבטוחה.

האם מותר לנסוע על השוליים אם יש עומס?
רק אם יש שלט או הוראת פקח שמאשרים זאת. אחרת – זו עבירה חמורה.

האם החוק מתחשב במצבי “אדיבות”?
כן. למרות שלא מדובר בסעיף רשמי – במצבים חריגים, בית המשפט והמשטרה כן מתחשבים בהתנהלות מכובדת, מתחשבת וזהירה מול משתמשים אחרים.

לסיכום

שינויים בהסדרי תנועה הם חלק בלתי נפרד מהשגרה על הכביש. שיפוצים וחידושים בפרויקטים תחבורתיים הם הכרחיים לביצוע.

התנהלות נכונה כוללת קריאה נכונה של שילוט, הבנת הוראות פקחים, שמירה על מרחק, תשומת לב לשוליים, הימנעות מהיסח דעת, ובעיקר אדיבות כלפי משתמשי הדרך האחרים.

זכרו: השינוי הוא זמני, אבל ההתנהגות שלכם יכולה למנוע תאונה. היו סבלניים, ערניים ואל תתנו לתנועה להוציא אתכם משלווה.

כיצד מתנהלים בשינויים בהסדרי התנועה?

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מהי תנוחת ישיבה נכונה ברכב?

ישיבה נכונה ברכב מאפשרת שליטה מיטבית ברכב, שדה ראייה מקסימלי ותגובה מהירה במצבי חירום. מעבר להיבט הבטיחותי, תנוחה נכונה מפחיתה

עד איזה גיל מותר לנהוג?

עד איזה גיל מותר לנהוג?

החוק בישראל קובע באופן חד משמעי את גיל המינימום להוצאת רישיון נהיגה, העומד על גיל 18. לעומת זאת, החוק אינו

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מה זה כיוון פרונט ברכב?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

עקיפה מימין

מהי עקיפה מימין?

עקיפה מימין, כלומר עקיפת רכב מהנתיב הימני במקום מהשמאלי, נחשבת לעבירת תנועה חמורה בישראל. עקיפה זו מסוכנת מאוד, מכיוון שהיא

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג