קיימות מספר מערכות בטיחות לאופנועים וקטנועים, רוב המערכות עוסקות בהגברת יציבות האופנוע ומניעת החלקתו, במיוחד בזמן בלימה.
המערכות הקיימות:
*רשימת המערכות ממוינות לפי שם המערכת באנגלית.
- כריות אוויר – Airbag
מטרת כרית האוויר היא הגנה על הרוכב בזמן תאונת דרכים והפחתת הסיכוי לפגיעה או הקטנת החומרה. קיימים מספר סוגים.
- מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה – Antilock Braking System (ABS)
מטרת המערכת היא למנוע את נעילת הגלגלים במהלך בלימה, ובכך לשמור על מגע עם משטח הכביש ומתן אפשרות לשליטה והיגוי תוך כדי הבלימה ממש כמו ברכבים.
- זיהוי שטחים מתים – Blind Spot Detection (BSD)
מטרת המערכת היא זיהוי הימצאותם של כלי רכב בשטח המת של האופנוע ואזהרת הרוכב.
- מערכת בלימה משולבת – Combined Braking System (CBS)
מטרת המערכת היא הפעלה בו זמנית בצורה מבוקרת של הבלמים הקדמיים והאחוריים, בכך המערכת מסייעת למנוע הפיכתו של הכלי ומניעת מצבים בהם רק הבלם הקדמי מופעל.
- אורות יום – Daytime Running Light (DRL)
אורות יום הם אורות בהירים בעלי אלומה נמוכה הנדלקים עם התנעת המנוע ומטרתם היא הגדלת הנראות של האופנוע בשעות היום ולא לצורך הארת הדרך מלפנים.
- מערכת סיוע לבלימת חירום – Emergency Brake Assist (EBA)
מטרת המערכת היא לסייע לרוכב בבלימת חירום, המערכת מאתרת עצמים בכביש בעזרת מצלמה או רדאר הממוקם בחזית האופנוע, ומתריעה על סיכון להתנגשות.
- מערכת בקרת יציבות – Motorcycle Stability Control (MSC)
מטרת המערכת לשמור על יציבות האופנוע במספר מצבים ובניהם פניות, נסיעה על משטחים חלקים, עצירות פתאומיות ועוד. המערכת פועלת רק אם הרוכב משתמש בבלמים שלא כמו מערכת בקרת היציבות האלקטרונית ברכב.
- מצמד מחליק – Slipper Clutch
מטרת המצמד מחליק היא למנוע נעילה אגרסיבית של הגלגל האחורי בעת הורדת הילוך במהירות גבוהה כאשר הגלגל האחורי מנסה להניע את המנוע מהר יותר מכפי שהוא היה בפועל בכוח עצמו.
- משכך היגוי – Steering Damper (SD)
משכך היגוי הוא רכיב המחובר לכידון שניתן להתקין לאחר קניית האופנוע. הוא מונע מהכידון לנוע לצדדים בקלות יתרה ומצריך מהרוכב להפעיל יותר כוח לצורך היגוי, וזאת כדי לפתור את תופעת הנדנודים באופנוע בנגרמת ע"י היגוי יתר של הרוכב.
- ערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים – Tire Pressure Monitoring (TPM)
המערכת בודקת את לחץ האוויר בצמיגים ומתריעה במקרה של לחץ לא תקין, קיימות גם מערכות עם גלאים שמודדים את טמפרטורת הצמיגים ונותנים חיווי נוסף לרוכב. המערכת תורמת לשיפור ביעילות צריכת הדלק, הארכת חיי הצמיג ושיפור הבטיחות של הכלי.
- מערכת בקרת משיכה (אחיזה) – Traction Control System (TCS)
מטרת המערכת לזהות אחיזה רופפת של הצמיגים בכביש. כך שהיא מפחיתה את כוח המנוע כדי להשוות את מהירות סיבוב הגלגל האחורי לגלגל הקדמי ובכך מצמצמת את שיעור ההחלקה במצב פניה, בזמן האצה או בתנאי דרך קשים כמו כביש רטוב.