מערכות בטיחות לאופנועים: אילו מערכות קיימות? | Ask רלב"ד
חיפוש

מערכות בטיחות לאופנועים: אילו מערכות קיימות?

קיימות מספר מערכות בטיחות לאופנועים וקטנועים, רוב המערכות עוסקות בהגברת יציבות האופנוע ומניעת החלקתו, במיוחד בזמן בלימה.

המערכות הקיימות:

*רשימת המערכות ממוינות לפי שם המערכת באנגלית.

  1. כריות אוויר – Airbag

מטרת כרית האוויר היא הגנה על הרוכב בזמן תאונת דרכים והפחתת הסיכוי לפגיעה או הקטנת החומרה. קיימים מספר סוגים.

  1. מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה – Antilock Braking System (ABS)

מטרת המערכת היא למנוע את נעילת הגלגלים במהלך בלימה, ובכך לשמור על מגע עם משטח הכביש ומתן אפשרות לשליטה והיגוי תוך כדי הבלימה ממש כמו ברכבים.

  1. זיהוי שטחים מתים – Blind Spot Detection (BSD)

מטרת המערכת היא זיהוי הימצאותם של כלי רכב בשטח המת של האופנוע ואזהרת הרוכב.

  1. מערכת בלימה משולבת – Combined Braking System (CBS)

מטרת המערכת היא הפעלה בו זמנית בצורה מבוקרת של הבלמים הקדמיים והאחוריים, בכך המערכת מסייעת למנוע הפיכתו של הכלי ומניעת מצבים בהם רק הבלם הקדמי מופעל.

  1. אורות יום – Daytime Running Light (DRL)

אורות יום הם אורות בהירים בעלי אלומה נמוכה הנדלקים עם התנעת המנוע ומטרתם היא הגדלת הנראות של האופנוע בשעות היום ולא לצורך הארת הדרך מלפנים.

  1. מערכת סיוע לבלימת חירום – Emergency Brake Assist (EBA)

מטרת המערכת היא לסייע לרוכב בבלימת חירום, המערכת מאתרת עצמים בכביש בעזרת מצלמה או רדאר הממוקם בחזית האופנוע, ומתריעה על סיכון להתנגשות.

  1. מערכת בקרת יציבות – Motorcycle Stability Control (MSC)

מטרת המערכת לשמור על יציבות האופנוע במספר מצבים ובניהם פניות, נסיעה על משטחים חלקים, עצירות פתאומיות ועוד. המערכת פועלת רק אם הרוכב משתמש בבלמים שלא כמו מערכת בקרת היציבות האלקטרונית ברכב.

  1. מצמד מחליק – Slipper Clutch

מטרת המצמד מחליק היא למנוע נעילה אגרסיבית של הגלגל האחורי בעת הורדת הילוך במהירות גבוהה כאשר הגלגל האחורי מנסה להניע את המנוע מהר יותר מכפי שהוא היה בפועל בכוח עצמו.

  1. משכך היגוי – Steering Damper (SD)

משכך היגוי הוא רכיב המחובר לכידון שניתן להתקין לאחר קניית האופנוע. הוא  מונע מהכידון לנוע לצדדים בקלות יתרה ומצריך מהרוכב להפעיל יותר כוח לצורך היגוי, וזאת כדי לפתור את תופעת הנדנודים באופנוע בנגרמת ע"י היגוי יתר של הרוכב.

  1. ערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים Tire Pressure Monitoring (TPM)

המערכת בודקת את לחץ האוויר בצמיגים ומתריעה במקרה של לחץ לא תקין, קיימות גם מערכות עם גלאים שמודדים את טמפרטורת הצמיגים ונותנים חיווי נוסף לרוכב. המערכת תורמת לשיפור ביעילות צריכת הדלק, הארכת חיי הצמיג ושיפור הבטיחות של הכלי.

  1. מערכת בקרת משיכה (אחיזה) – Traction Control System (TCS)

מטרת המערכת לזהות אחיזה רופפת של הצמיגים בכביש. כך שהיא מפחיתה את כוח המנוע כדי להשוות את מהירות סיבוב הגלגל האחורי לגלגל הקדמי ובכך מצמצמת את שיעור ההחלקה במצב פניה, בזמן האצה או בתנאי דרך קשים כמו כביש רטוב.

למחקר המלא באתר הרלב"ד לחצו כאן

לוח מכוונים של אופנוע ומראות צד

איך מתקינים מערכת בטיחות לאופנוע?

רוכב האופנוע פגיע יותר בתאונה יחסית לרכבים, לאופנוע פרופיל צר יחסית לרכב והנראות שלו נמוכה יותר בעיקר בנקודות המתות של הרכב או הסתרה ע"י גורמים מחוץ לרכב כמו שיחים, גדרות, גשרים וכו'. מערכות בטיחות בכלי רכב הם מרכיב משמעותי וחשוב להפחתת תאונות הדרכים. במקביל לשוק מערכות הסיוע המתקדמות לרכבים, התפתח שוק למערכות סיוע לאופנועים המתוכנן לשיפור בטיחות הרוכב והאופנוע. התקנת המערכות מתבצעת בשני אופנים בייצור של הכלי או לאחר רכישה באופן עצמאי. ישראל אימצה את התקינה האירופית ומערכות בטיחות המוגדרות כמערכות חובה מחייבות את היבואן או היצרן לצייד את האופנועים במערכות אלו כסטנדרט.

האיחוד האירופאי הגדיר במפת הדרכים שלו רשימת מערכות חובה בכלי רכב (פרטי, משאיות, אופנועים וכו') שהיצרנים חייבים להתקין אחרת אין להם היתר לנסיעה במדינות האיחוד.  מפת הדרכים נכון להיום קיימת עד שנת 2026 ומעודכנת מידי שנה.  לגבי אופנועים, החובה קיימת ל-2 מערכות: ABS משנת 2026 על נפח מנוע מעל 125 סמ"ק ו-CBS משנת 2017 על נפח מנוע עד 125 סמ"ק (אלא אם יש לו ABS). מכיוון שהמערכות אקטיביות, לא ניתן לרכשן בנפרד ולהתקינן לאחר רכישה.  בישראל, כמו באירופה, אין היתר לנסיעה ללא מערכות אלו.

מערכות שניתן להתקין אחרי רכישת האופנוע יש להתקין רק במוסך מורשה של משרד התחבורה, לרשימת המוסכים המורשים לחצו כאן (תחת מורשה למקצוע, הכניסו מכונאות אופנועים וקטנועים) .

בטבלה סקירה מסכמת של מערכות הבטיחות והמאפיינים שלהם:

טבלת מערכות בטיחות לאופנועים

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מהו כיוון פרונט?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

מתי מותר לעקוף מימין?

מה העונש על עקיפה מימין?

עקיפה מימין היא מצב שבו רכב עוקף רכב אחר בנתיב הימני, בניגוד לחוקי התנועה בישראל הקובעים כי יש לעקוף רק

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג

קשירת מטען על רכב

מהן תקנות התעבורה בהובלת מטען?

תקנות התעבורה בישראל קובעות מספר כללים להובלת מטען ברכב. הכללים נועדו להבטיח את בטיחות הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל, וכן למנוע

עייפות בנהיגה

איך להתמודד עם עייפות בנהיגה?

נהיגה תחת עייפות היא גורם משמעותי לתאונות דרכים קשות, ואף קטלניות. בהתאם לכך, חשוב מאוד להיות מודעים לעניין, לעיתים לוותר

מה נחשב לכביש מהיר?

כביש מהיר הוא סוג של כביש בין-עירוני המתוכנן כך שיאפשר מהירות נסיעה גבוהה יחסית. דרכים מהירות מסומנות תמיד בתמרור "דרך

שיטת הניקוד

כיצד שיטת הניקוד עובדת?

שיטת הניקוד היא שיטה לניהול נהגים המורשעים בעבירות תעבורה. השיטה נועדה להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה, ולמנוע מהם להוות סיכון

פסילת רישיון נהיגה עקב פסילה מנהלית

מהי פסילה מנהלית?

מהי פסילה מנהלית, מי רשאי לבצעה ובגין אלו סיבות? פסילה מנהלית הינה כלי משפטי המאפשר לקצין משטרה לשלול את רישיון

עבירת רמזור אדום והעונשים בגינה

מהי עבירת חצייה ברמזור אדום?

רמזורים הינם אמצעי חשוב להסדרת התנועה בצמתים עירוניים ובין-עירוניים כאחד ומאפשרים לנהגים לדעת מתי מותר להם לנסוע ומתי עליהם לעצור.

אורות ערפל

מתי מותר להדליק פנסי ערפל?

פנסי ערפל הם חלק ממכלול האורות הקיימים ברכב ולצערנו הרבה נהגים שוכחים להשתמש בהם במצבים אליהם הם נועדו. פעמים רבות

נהג חדש מעל גיל 40

נהג חדש מעל גיל 40

אומרים ש"אף פעם לא מאוחר ללמוד". נראה שהאמירה הזו תקפה גם ביחס לנהיגה, אך נראה שבסוגיה של לימודי נהיגה מאוחרים