למה נהיגה במהירות מופרזת מסוכנת? | Ask רלב"ד
Search

למה נהיגה במהירות מופרזת מסוכנת?

מהירות הנסיעה משפיעה על הבטיחות בדרכים בשני אופנים:

  1. הסיכוי להיות מעורב בתאונה.
  2. חומרת התאונה.

 

הסיכוי למעורבות בתאונה עולה עם העלייה במהירות (כאשר כל שאר התנאים שווים). זאת מכיוון שבמהירויות גבוהות היכולת האנושית לקלוט, להבין ולהגיב בזמן אמת לאירועים לא צפויים, כמו התפרצות הולך רגל לכביש נמוכה יותר ולכן זמן התגובה של הנהג מתארך. יתרה מזו, ברגעים קריטיים יכולת קשב הנהג עשויה להיות מופנה למטלות אחרות כדוגמת דיבור בטלפון הסלולרי או החלפת תחנה ברדיו. המרחק שעובר כלי הרכב מרגע שעיני הנהג קולטות את המידע על האירוע ועד שהוא לוחץ על דוושת הבלם נקרא "מרחק התגובה", והוא תלוי בכמה גורמים, כדוגמת גיל הנהג, רמת הקשב והריכוז שלו ברגע נתון, מיומנויות השליטה ברכב ועוד. גם לאחר שהנהג זיהה את הסכנה ולחץ על דוושת הבלם, המרחק שעובר הרכב מרגע הלחיצה עד דוושת הבלם ועד לעצירתו המוחלטת גדל ביחס לריבוע המהירות (v2). מרחק זה (המכונה "מרחק הבלימה") מושפע מגורמים רבים, לרבות המהירות ההתחלתית של כלי הרכב, גודלו ומסתו, מצב הכביש (למשל, רטוב/יבש) ומצב הצמיגים.

מרחק העצירה של כלי הרכב כולל את מרחק התגובה ואת מרחק הבלימה. מאחר שמרחק התגובה ומרחק הבלימה מושפעים ממהירות, הרי שמרחק העצירה יגדל כתוצאה ממהירות גבוהה.

למהירות הנסיעה יש השפעה עצומה על תוצאות ההתנגשות ועקב כך חומרת הפגיעה הגופנית והנזק יהיו גדולים יותר עם כל קמ"ש נוסף.

ניתן לשער, כי תאונות קטלניות הנגרמות בשל מהירות נסיעה גבוהה משפעות גם מעבירות נוספות, בהן אי שמירת מרחק, אי ציות לרמזור אדום, אי ציות לתמרור עצור, אי מתן זכות קדימה ועקיפה שלא כחוק. כל אלו עלולים להיגרם ממצבים שבהם המהירות הגבוהה מדי לא אפשרה לנהגים להספיק להגיב בזמן למצב בדרך, או גורמת להם לקבל החלטה שגויה.

לנהיגה במהירות מופרזת סיכונים נוספים:

  • התעצמות הכוח הצנטריפוגלי הפועל על הרכב בסיבובים- אחיזת צמיגי הרכב בכביש בסיבוב מוגבלת למהירות סבירה. במהירות מופרזת עלול הנהג לאבד את השליטה, ורכבו יידחק אל מחוץ לנתיבו.
  • עוצמת התאונה גדלה- לפי אותם עקרונות פיזיקליים שיגרמו למרחק הבלימה ולכוח הצנטריפוגלי להתעצם לפי הריבוע של הגידול במהירות, כך גם לגבי עוצמת התאונה, שתשפיע על חומרת הפגיעה בנהג ובנוסעים ועל גודל הנזק לרכב ולרכוש.
  • ראיית מנהרה- ככל שהמהירות גבוהה יותר, שדה הראייה צר יותר. זו אינה בעיה פיזיולוגית, אלא מאמץ של הסתכלות: ככל שהמהירות גבוהה יותר כך שואף הנוהג לראות רחוק יותר (בצדק), מרכז את מבטו למרחק ו"מאבד" עצמים בצד.
  • הנהג מתעייף יותר- ככל שהנהיגה מהירה יותר נדרשים מהנהג יותר דריכות ומאמצי הסתכלות מעייפים.

איך משפיעה מהירות על עוצמת הפגיעה?

דרכים בין-עירוניות

גוף האדם פגיע מאוד מבחינה פיזית ביחס לכוחות העצומים המשתחררים בזמן תאונה. ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר, במקרה של תאונה יהיו הפגיעה הגופנית והנזק גדולים יותר. למרות שבשנים האחרונות כלי הרכב הפכו לבטוחים יותר, למהירות הנסיעה יש עדיין השפעה עצומה על תוצאות ההתנגשות.

בתחום המהירויות המותרות בישראל בדרכים לא-מהירות (80-90 קמ"ש), עלייה של 5 קמ"ש במהירות בפועל צפויה לגרום לגידול של כ-30% במספר התאונות הקטלניות ולגידול של 14% במספר התאונות בכל דרגות החומרה.

דרכים עירוניות

בכביש עירוני הנהג כביכול מוגן יותר, אך הסחות הדעת גדולות יותר כשהולכי רגל, רוכבי אופניים חשמליים ורוכבי קורקינט חשמלי מצטרפים ל"משחק". על פי חוק, המהירות המותרת בכביש עירוני הינה עד 50 קמ"ש (אלא אם יש תמרור המורה אחרת). במהירויות נמוכות (לכל היותר 20-30 קמ"ש) הסיכון לפגיעה קטלנית בהולך רגל הוא כ-10%. במהירות 40 קמ"ש הסיכון לפגיעה קטלנית הוא כ-40%, ב-50 קמ"ש – כ-80% ובמהירויות של יותר מ-60 קמ"ש הסיכוי של הולך הרגל לשרוד קטן מ-10%.

מחקרים בעולם הראו כי:

  • במקרה שרכב פוגע בהולך רגל במהירות של 30 קמ"ש – יש סיכוי של 90% שהולך הרגל יחיה.
  • במקרה שרכב פוגע בהולך רגל במהירות של 40 קמ"ש – יש סיכוי של 40% שהולך הרגל יחיה.
  • במקרה שרכב פוגע בהולך רגל במהירות של 50 קמ"ש – יש סיכוי של 20% שהולך הרגל יחיה.
  • במקרה שרכב  פוגע בהולך הרגל במהירות של 60 קמ"ש –  יש זיכוי של 10% בלבד שהולך הרגל יחיה.

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

עוד שאלות שאולי יעניינו אותך:

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

מתי מותר לעקוף מימין?

מה העונש על עקיפה מימין?

עקיפה מימין היא מצב שבו רכב עוקף רכב אחר בנתיב הימני, בניגוד לחוקי התנועה בישראל הקובעים כי יש לעקוף רק

ASK RALBAD - אסק רלב"ד

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג

קשירת מטען על רכב

מהן תקנות התעבורה בהובלת מטען?

תקנות התעבורה בישראל קובעות מספר כללים להובלת מטען ברכב. הכללים נועדו להבטיח את בטיחות הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל, וכן למנוע

עייפות בנהיגה

איך להתמודד עם עייפות בנהיגה?

נהיגה תחת עייפות היא גורם משמעותי לתאונות דרכים קשות, ואף קטלניות. בהתאם לכך, חשוב מאוד להיות מודעים לעניין, לעיתים לוותר

מה נחשב לכביש מהיר?

כביש מהיר הוא סוג של כביש בין-עירוני המתוכנן כך שיאפשר מהירות נסיעה גבוהה יחסית. דרכים מהירות מסומנות תמיד בתמרור "דרך

שיטת הניקוד

כיצד שיטת הניקוד עובדת?

שיטת הניקוד היא שיטה לניהול נהגים המורשעים בעבירות תעבורה. השיטה נועדה להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה, ולמנוע מהם להוות סיכון

פסילת רישיון נהיגה עקב פסילה מנהלית

מהי פסילה מנהלית?

מהי פסילה מנהלית, מי רשאי לבצעה ובגין אלו סיבות? פסילה מנהלית הינה כלי משפטי המאפשר לקצין משטרה לשלול את רישיון

עבירת רמזור אדום והעונשים בגינה

מהי עבירת חצייה ברמזור אדום?

רמזורים הינם אמצעי חשוב להסדרת התנועה בצמתים עירוניים ובין-עירוניים כאחד ומאפשרים לנהגים לדעת מתי מותר להם לנסוע ומתי עליהם לעצור.

אורות ערפל

מתי מותר להדליק פנסי ערפל?

פנסי ערפל הם חלק ממכלול האורות הקיימים ברכב ולצערנו הרבה נהגים שוכחים להשתמש בהם במצבים אליהם הם נועדו. פעמים רבות

נהג חדש מעל גיל 40

נהג חדש מעל גיל 40

אומרים ש"אף פעם לא מאוחר ללמוד". נראה שהאמירה הזו תקפה גם ביחס לנהיגה, אך נראה שבסוגיה של לימודי נהיגה מאוחרים

האם ילד בן 9 יכול לשבת מקדימה

האם ילד בן 9 יכול לשבת מקדימה?

מדובר באחת השאלות השכיחות ביותר בקרב הורים להם ילדים והם נוסעים איתם ברכב. למרות שמדובר בסוגייה שמטרידה הורים רבים, אין

למי מותר לנסוע בשולי הדרך

למי מותר לנסוע בשולי הדרך?

שוליים הם שטח מצדדיו של הכביש שאינם מדרכה (משטח מוגבה מהכביש), אין רוחב מוגדר וקבוע לשולים, הם קיימים בהתאם לרוחב

איך לבדוק אם יש לי דוחות תנועה

איך להירגע לפני טסט?

אין ספק שטסט, הבחינה הרשמית שאחריה תוכלו לקבל רישיון נהיגה, הוא מעמד מלחיץ ומרגש. יש תלמידים החווים חרדות ולחץ לפני

מהו רישיון אפור?

רישיון אפור הוא השם הניתן לרישיון לנהיגה ספורטיבית בכלי רכב המיועדים לתחרויות ולמרוצים. השם מבוסס על הצבע האפור של לוחיות