מה עושים כשהולכים הברקסים? | Ask רלב"ד
חיפוש

מה עושים כשהולכים הברקסים?

הבלמים נמנים עם מערכות השליטה החשובות ביותר ברכב. מטרתם לאפשר לנו ויסות של מהירות הנסיעה ועצירה בטוחה.

כמו כל מערכות השליטה והבטיחות ברכב (צמיגים, אורות, מגבים והיגוי), גם הבלמים חייבים להיות תקינים לחלוטין, כל הזמן! בדיקה או תיקון של מערכת הבלמים צריכה להיעשות אך ורק במוסך מורשה ועל ידי בעל מקצוע שהוסמך לכך.

מד מהירות מטושטש

מה עושים במקרה של איבוד בלמים?

במקרה של איבוד הבלמים בזמן הנהיגה, קודם כל יש להישאר רגועים וממוקדים. זהו מהלך קריטי במצב חירום. פאניקה יכולה להעיב על שיקול הדעת ולעכב את היכולת לקבל את ההחלטות הנכונות. יש לשמור על ההתמקדות בכביש ועל ראש פתוח וצלול.

כדאי להתריע על המצב לאחרים ע"י הדלקת אורות החירום (הבהוב של ארבעת הווינקרים) ושימוש בצופר במידת הצורך כדי לידע את משתמשי הדרך האחרים במצב הסיכון. מהלך זה יכול לעזור להם להיות מודעים למצבך ולנקוט בפעולה מתאימה לשמירה על מרחק בטוח.

  • פמפום הבלם – לוחצים במהירות מספר פעמים על דוושת הבלם ומרפים. מעין ניפוח. לפעמים אובדן בלמים יכול לנבוע מבעיה זמנית של מערכת הבלמים. יש ללחוץ ולשחרר את הלחיצה על הבלמים במהירות לצורך בניית לחץ של מערכת הבלמים. פעולה זו עשויה להחזיר פונקציונליות מסוימת לבלמים, אם כי לא מובטח שזה יעבוד בכל המצבים.
  • מנסים להאט את כלי הרכב בעזרת תיבת ההילוכים – אם הרכב מצויד בתיבת הילוכים ידנית, יש להוריד הילוכים בהדרגה מטה עד להילוך ראשון ולאפשר למנוע הרכב להאט את הרכב. שיטה זו אולי לא יעילה כמו בלימה רגילה, אך היא יכולה לספק שליטה מסוימת. בתיבת הילוכים אוטומטית, עדיין ניתן לנסות להוריד הילוך להילוך נמוך יותר (2 ואחר כך ל-1 ול-L, או במערכת המסומנת בסימני +/- פלוס ומינוס על ידי הסטת הידית לעבר המינוס) כדי להפעיל את בלימת המנוע למרות שתיבות הילוכים אוטומטיות אינן מספקות את אותה רמת שליטה כמו הילוכים ידניים, זה יכול לעזור להאט את הרכב במידה מסוימת.
  • משתמשים בבלם היד (הנדברקס) המכונה גם בלם החירום – להרים אותו באטיות (בלימת יד חזקה עלולה לסחרר את הרכב).
    אם הרכב מצויד בבלם חניה מכני, יש למושכו בהדרגה שלב שלב תוך אחיזה איתנה בהגה. יש לשים לב שהשימוש בבלם החניה במהירויות גבוהות או בפתאומיות יכול לגרום לרכב להחליק או לאבד שליטה. אם הרכב מצויד בבלם חניה אלקטרוני, יש לאתר את כפתור הבלם המסומן בד"כ באות P. מכיוון שהבלם האלקטרוני לא מתוכנן לבלום חלקית את הרכב והוא בעל שני מצבים בלבד (דרוך או משוחרר), יש להפעילו ולנתקו לסירוגין תוך שמירה על אחיזה איתנה של ההגה בהתאם להתנהגות הרכב. היו זהירים מכיוון שהתנתקות פתאומית של הבלם האלקטרוני עלולה לגרום לרכב להאיץ.
  • במקביל יש לחפש כל הזמן מסלול בריחה – אם עדיין לא מצליחים להאט את כלי הרכב יש למצוא נתיב מילוט שיש בו עלייה, או, באין ברירה, לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך הדרגתי בגדר הפרדה.
    יש לשמור על המיקוד בדרך ולהתחיל לחפש מקום בטוח להאט ולעצור את הרכב. יש לחפש אזורים כמו שוליים רחבים, חניונים ריקים או אזורי חצץ שבהם ניתן לנהוג את הרכב כדי להאט אותו. במידה ולא ניתן להחזיר את השליטה על הרכב או למצוא מקום בטוח לעצור בו, יש להתקשר למשטרה (100) כדי ליידע אותם על מצבך. המשטרה תוכל לספק הנחיות ושיגור עזרה במידת הצורך.

בכל מקרה, יש לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח ולבצע את הפעולות האלה:

  • להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD).
  • ללבוש אפוד זוהר.
  • לצאת מכלי הרכב במהירות ולהוציא בזהירות גם את יתר הנוסעים.
  • להציב משולש אזהרה מאחורי הרכב.
  • לעמוד בצד הימני של הדרך (מעבר לגדר ההפרדה, אם יש).
  • להתקשר למשטרה.

שימו לב, דימום המנוע כמוצא אחרון עשוי להיות יעיל אבל יש בו סיכונים:

  1. המערכת ההידראולית המכונה "הגה כוח" תפסיק לפעול וכתוצאה מכך ההיגוי יהיה קשה מאד לשליטה במיוחד במהירות גבוהה.
  2. מסיבה דומה גם מגבר הבלם לא יפעל ודוושת הבלם תהיה קשה מאד ללחיצה.

זכרו, צעדים אלה הם הנחיות כלליות וייתכן שאינן מתאימות לכל מצבי הנהיגה. חיוני להשתמש בשיקול הדעת ולהתאים את הפעולות על סמך הנסיבות הספציפיות שאתם מתמודדים בנהיגה. תחזוקה ובדיקות תקופתיות ברכב יכולות לעזור גם במניעת תקלות בלמים.

איך עוצרים את הרכב באופן בטוח במקרה חירום?

במצבי חירום, יש לעצור את הרכב בשול הדרך רחוק ככל האפשר מהכביש, במקום בטוח,ולבצע את הפעולות האלה:

  • להדליק אורות חירום מהבהבים (HAZARD).
  • ללבוש אפוד זוהר.
  • לצאת מכלי הרכב במהירות.
  • להציב משולש אזהרה מאחורי הרכב.
  • ולהוציא בזהירות גם את יתר הנוסעים.
  • לעמוד בצד הימני של הדרך מעבר לגדר ההפרדה, אם יש.

במידת הצורך מתקשרים למוקד חירום והצלה:

  • משטרת ישראל.
  • נתיבי ישראל (נת"י).
  • כביש 6.
  • מנהרות הכרמל.
  • נתיבי איילון.

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מהו כיוון פרונט?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

מתי מותר לעקוף מימין?

מה העונש על עקיפה מימין?

עקיפה מימין היא מצב שבו רכב עוקף רכב אחר בנתיב הימני, בניגוד לחוקי התנועה בישראל הקובעים כי יש לעקוף רק

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג

קשירת מטען על רכב

מהן תקנות התעבורה בהובלת מטען?

תקנות התעבורה בישראל קובעות מספר כללים להובלת מטען ברכב. הכללים נועדו להבטיח את בטיחות הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל, וכן למנוע

עייפות בנהיגה

איך להתמודד עם עייפות בנהיגה?

נהיגה תחת עייפות היא גורם משמעותי לתאונות דרכים קשות, ואף קטלניות. בהתאם לכך, חשוב מאוד להיות מודעים לעניין, לעיתים לוותר

מה נחשב לכביש מהיר?

כביש מהיר הוא סוג של כביש בין-עירוני המתוכנן כך שיאפשר מהירות נסיעה גבוהה יחסית. דרכים מהירות מסומנות תמיד בתמרור "דרך

שיטת הניקוד

כיצד שיטת הניקוד עובדת?

שיטת הניקוד היא שיטה לניהול נהגים המורשעים בעבירות תעבורה. השיטה נועדה להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה, ולמנוע מהם להוות סיכון

פסילת רישיון נהיגה עקב פסילה מנהלית

מהי פסילה מנהלית?

מהי פסילה מנהלית, מי רשאי לבצעה ובגין אלו סיבות? פסילה מנהלית הינה כלי משפטי המאפשר לקצין משטרה לשלול את רישיון

עבירת רמזור אדום והעונשים בגינה

מהי עבירת חצייה ברמזור אדום?

רמזורים הינם אמצעי חשוב להסדרת התנועה בצמתים עירוניים ובין-עירוניים כאחד ומאפשרים לנהגים לדעת מתי מותר להם לנסוע ומתי עליהם לעצור.

אורות ערפל

מתי מותר להדליק פנסי ערפל?

פנסי ערפל הם חלק ממכלול האורות הקיימים ברכב ולצערנו הרבה נהגים שוכחים להשתמש בהם במצבים אליהם הם נועדו. פעמים רבות

נהג חדש מעל גיל 40

נהג חדש מעל גיל 40

אומרים ש"אף פעם לא מאוחר ללמוד". נראה שהאמירה הזו תקפה גם ביחס לנהיגה, אך נראה שבסוגיה של לימודי נהיגה מאוחרים