ברכב המודרני מותקנים עזרים ומערכות, המיועדים להפוך את הנסיעה ברכב לבטוחה יותר. חלקם נמצאים בשימוש הנהג באופן פעיל ואחרים פועלים באופן אוטומטי לפי צורכי הבטיחות ותיקון הנהיגה. כל אחד מהתקנים אלה עשוי להימצא כבעל חשיבות קריטית במצבים מסוימים.
להלן כמה מהמערכות והעזרים:
- כריות אוויר מתנפחות – הכריות מותקנות במקומות שונים במכונית ומעניקות ליושבים ברכב הגנה בתאונות, שבגין עוצמתן אין די בחגורות הבטיחות. אסור להסיע ילד במושב בטיחות או מגביה במושב הקדמי, מול כרית אוויר, שפעולתה לא הופסקה באמצעות המתג שנועד לכך במרבית כלי הרכב.
- מגני (משענות) ראש – המגנים נועדו לתמוך את ראשי הנהג או הנוסעים ברכב בתאונה שבה הראש מוטח לאחור. מגני הראש ניתנים לכוונון, כך שכרית המגן תמוקם מול עצם העורף של היושב ברכב.
- מערכת (Anti-lock Braking System (ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימה – מנגנון הפועל על מערכת הבלימה של הרכב ומונע את נעילת הגלגלים בבלימה חזקה, בייחוד בכביש חלק. מניעת נעילת הגלגלים מונעת את החלקת הרכב ומאפשרת היגוי בידי הנהג. כשמערכת ה-ABS נכנסת לפעולה תיתכן רעידת דוושת הבלם ויישמע רחש. אין להיבהל במקרה זה, אלא להמשיך ללחוץ במידת הצורך על הבלם.
- מערכת (Electronic Sta pro (ESP בקרת יציבות אלקטרונית – המערכת מייצבת את הרכב בסיבובים במקרה של יציאה ממסלול הסיבוב בגלל מהירות גבוהה או החלקה. המערכת משתלטת על מהירות סיבובי הגלגל המחליק ועל מהירות סיבובי המנוע. המערכת מותקנת כחובה ברוב כלי הרכב שעלו לכביש משנת 2010 ובאחרים משנת 2012.
- מערכת בטיחות להתרעה או להתערבות בנהיגה – המערכת מוכרת בשמות מתקיניה בישראל: "מובילאיי", "אייווקס" ו"מובון". המערכת היא שלב בדרך אל הרכב האוטונומי. תקנות התעבורה מחייבות קיום של מערכת בטיחות מתריעה מפני התקרבות לרכב שמלפנים ומפני סטייה לא רצונית מנתיב הנסיעה. חובת קיום המערכת חלה על כל רכב שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג, מכל שנות הייצור, ועל כל רכב פרטי או מסחרי שמשקלו הכולל המותר עד 3,500 ק"ג, שמועד עלייתו לכביש מ-1.1.18.
משרד התחבורה מעודד את בעלי הרכב הקל משנת ייצור 2000 ואילך להתקין את המערכת ברכבם באמצעות הטבה כספית.
אזהרה: המערכת המתריעה אינה מונעת תאונה, אלא מתריעה בפני הנהג על הסיכון, והוא זה שמונע את התאונה.