איך קובעים מהירות מסוימת לכביש? | Ask רלב"ד

איך קובעים מהירות מסוימת לכביש?

שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

המהירות בכביש נקבעת על ידי מהנדסי תנועה ומחושבת על בסיס פרמטרים רבים בהתאם לחוקי הפיזיקה. קביעת המהירות המקסימלית שומרת על האיזון הטוב ביותר בין הזרימה המיטבית של התנועה לבטיחות הנוסעים.

בישראל המהירות נקבעת על בסיס הייעוד של הדרך – למשל עירונית או בינעירונית.

בין הנתונים המשפיעים על קביעת המהירות בכביש: רוחב נתיבים, מספר הנתיבים, האם קיימים שוליים לכביש, מה רוחב השול הימני, מה רוחב השול השמאלי, האם ישנה הפרדה בין כיווני הנסיעה, מהו שיפוע הכביש, וגורמים נוספים.

כל אלה נכנסים בסופו של דבר לנוסחאות וחישובים שונים שתוצאתם היא קביעת המהירות המותרת לקטע הכביש.

כביש מרכזים עם הרבה רכבים

לדוגמא: כיצד מחשבים מהירות בכביש מעוקל (סיבוב)?

איך קובעים את המהירות המקסימלית הבטוחה לנסיעה בסיבוב (מהירות התכן)? זה תלוי בהרבה גורמים. לדוגמא בסיבוב נטול שיפוע, משתמשים בנוסחה הזאת:

נוסחה לחישוב מהירות

הנוסחה משקללת בתוכה את האחיזה של הרכב בכביש יחד עם הכוח הצנטריפוגלי. היא קובעת שהמהירות צריכה להיות קטנה משורש של הכפלת רדיוס הסיבוב שנמדד במטר (r) עם מקדם החיכוך של הצמיגים עם הכביש (μ) ותאוצת הנפילה החופשית (g), שעומדת בכדור הארץ על בערך 9.81 מטר לשנייה בריבוע, אבל משתנה קצת ממקום למקום בהתאם לגובה מעל פני הים ולמיקום הגיאוגרפי. חישוב מתמטי זה  לסיבוב נטול שיפוע יביא בהכרח למגבלת מהירות נמוכה מאוד.

אז מה עושים כדי שאפשר יהיה בכל זאת לנהוג במהירות מעט גבוהה יותר בסיבובים ולייעל את התנועה? מגביהים את שולי הכביש ויוצרים שיפוע שיאזן את הכוח הצנטריפוגלי של הרכב ו"יעודד" אותו להישאר במסלול. ואז נוסחת המהירות המותרת תכלול גם את ההשפעה של השיפוע.

הרלב"ד עונה על כל השאלות הכי חשובות שלכם:

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

עוד שאלות שאולי יעניינו אותך:

הרשמו לעידכונים שלנו

השאירו את הפרטים שלכם כדי להישאר מעודכנים בכל מה שבטוח בדרכים.