מה עושים כשהרמזורים לא עובדים? כל מה שחשוב לדעת - Ask רלב"ד

מה עושים כשהרמזורים לא עובדים?

כאשר הרמזור מהבהב באור צהוב ולא מתחלף לירוק או אדום, זה עלול לגרום לבלבול והפרעה לסדר וזרימת התנועה, רכבים מאטים ונעצרים, חלק מתקדמים בזהירות, אחרים מתלבטים ולא בטוחים למי יש זכות קדימה ומה לעשות. נשמע מוכר? כל נהג חווה זאת בשלב מסוים וחשוב לדעת איך לפעול בו נכון כדי לשמור על הבטיחות בדרכים של כולנו.

מצב כזה דורש לא רק תשומת לב גבוהה אלא גם היכרות עם הכללים שמחליפים את הרמזור. אז מה עושים בפועל כשאין רמזורים פעילים, איך מתמודדים עם צומת לא מרומזר, ומה תמרורי התנועה שצריך לשים לב אליהם?

בכל אחד מהמקרים האלה – הכלל הברור הוא אחד: כשרמזור לא פעיל או מהבהב בצהוב, מתייחסים לצומת כאילו אינו מרומזר ופועלים לפי התמרורים המוצבים בו.

איך קובעים למי יש זכות קדימה?

צומת הוא השתלבות של יותר משתי דרכים שונות. אי לכך, בהנדסת ובניית הצומת תוכננו מראש הדרך הראשית והמשנית באותו צומת ולפיהן מוצבים תמרורי זכות הקדימה – לנוסעים בדרך הראשית תהיה זכות קדימה על פני הנוסעים בדרך המשנית. בישראל יש תמרורים ברורים שנועדו להסדיר את התנועה גם כשאין רמזור. כעת נפרט על התמרורים שחשוב להכיר ולזהות כשמגיעים לצומת ללא רמזור פעיל.

תמרורים שמחליפים את הרמזור

  •  תמרור עצור (302), יוצב בדרך המשנית:: דורש עצירה מוחלטת. בזמן העצירה מביטים לכל הכיוונים ורק כשברור לגמרי שהצומת פנוי, גולשים וממשיכים בנסיעה.
  • תמרור תן זכות קדימה (301), יוצב בדרך המשנית: תמרור זה אינו דורש עצירה מוחלטת, אבל עדיין דורש זהירות. מאטים, בודקים שאין רכב מתקרב, ורק אז ממשיכים. שימו לב, הרבה נהגים לא מבחינים בהבדל בין עצור לזכות קדימה, אז תמיד עדיף לוודא.
  •  תמרורים המכוונים תנועה (כיוון נסיעה, כניסה אסורה וכו’): גם כשאין רמזור, התמרורים מורים לאן מותר לפנות או באיזה נתיב לנסוע, תקפים באותה מידה. לדוגמה: “אין כניסה”, “פנייה שמאלה בלבד”, או “חד סטרי” – אלה לא המלצות, אלא כללים שצריך לציית להם.

טוב לדעת:

תמרור עצור בצורת מתומן (8 צלעות) ותמרור “תן זכות קדימה” בצורת משולש “הפוך” (קודקוד אחד למטה ושניים למעלה) הם ייחודיים בצורתם כדי שעוברים מכל הכיוונים יוכלו לזהות שאלו הם התמרורים הללו ללא ספק. למשל, הולכי רגל החוצים במעבר חצייה מעבר לתמרור עצור יזהו אותו גם מהגב שלו.

לרוב, בצמתים כאלה מתקבלות ההחלטות לפי הכללים הבאים:

  • אם יש תמרורים – פועלים לפיהם.
  • אם אין תמרורים בכלל – נותנים זכות קדימה לרכב שמגיע מימין.
  • אם כמה רכבים הגיעו בו זמנית ואין תמרורים – יש לפעול באדיבות, לתקשר באמצעות מבטים, האטה ואיתות, ולנהוג לפי סדר ההגעה תוך מתן כבוד הדדי.
  • נוהג רכב, המתקרב לצומת או הנמצא בצומת ועומד לפנות שמאלה או לפנות בפניית פרסה לשמאל יתן זכות קדימה לרכב הבא ממולו והנמצא בצומת או קרוב

אין כאן מקום למאבקי אגו – זכות קדימה לא שווה הרבה אם שני רכבים ייכנסו באותו זמן ותהיה תאונה.

נהגים, הולכי רגל ורוכבי אופניים – כולם שותפים למרחב

כשהרמזור מושהה באור צהוב מהבהב, האחריות לא חלה רק על נהגים. גם הולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי קורקינט צריכים להבין את הסיטואציה:

  1. הולכי רגל: אם אין רמזור הולכי רגל פעיל, מותר לחצות רק במעבר חצייה, ורק אחרי שמוודאים שכל כלי הרכב עוצרים. בצמתים מרוזמרים בין עירוניים יש להגביר ערנות כי מהירות כלי הרכב גבוה ממהירותם בכבישים עירוניים.
  2. רוכבי אופניים: אותם הכללים כמו נהגים: לעצור, לתת זכות קדימה, ולהיות זהירים במיוחד.

טיפים חשובים למניעת תאונות

  • האטה מראש לפני כל צומת עם רמזור מהבהב – גם אם נדמה שאין תנועה.
  • יצירת קשר עין עם שאר משתמשי הדרך. מבט יכול למנוע בלבול.
  • אדיבות, עדיף לאחר בשתי דקות מאשר לעשות תאונה.

לסיכום

רמזור שאינו פעיל לא אומר שאין חוקים, אלא מחזיר אותנו לבסיס חוקי התנועה כמו צומת מתומרר: מתן זכות קדימה, ערנות והתחשבות. ככל שנלמד לזהות את הסימנים בזמן ולפעול בקור רוח, כך נוכל להימנע מטעויות מסוכנות ולשמור על חיי כולנו.

מה עושים כשהרמזורים לא עובדים?

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

מהי תנוחת ישיבה נכונה ברכב?

ישיבה נכונה ברכב מאפשרת שליטה מיטבית ברכב, שדה ראייה מקסימלי ותגובה מהירה במצבי חירום. מעבר להיבט הבטיחותי, תנוחה נכונה מפחיתה

עד איזה גיל מותר לנהוג?

עד איזה גיל מותר לנהוג?

החוק בישראל קובע באופן חד משמעי את גיל המינימום להוצאת רישיון נהיגה, העומד על גיל 18. לעומת זאת, החוק אינו

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מה זה כיוון פרונט ברכב?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

עקיפה מימין

מהי עקיפה מימין?

עקיפה מימין, כלומר עקיפת רכב מהנתיב הימני במקום מהשמאלי, נחשבת לעבירת תנועה חמורה בישראל. עקיפה זו מסוכנת מאוד, מכיוון שהיא

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג