ממגוון סיבות, נהגים מפספסים את נתיב היציאה ממחלפים בדרכים מהירות או בצמתים בכבישים בין עירוניים או עירוניים. מעבר חד בין נתיבים, זיגזוג, עצירה על “איי התנועה” (תמרור 815) או על שול הדרך לאחר מכן ונסיעה ברוורס חזרה אינן חוקיות ומסכנות את החיים של כל משתמשי הדרך.
אז מה עושים?
- קודם כל – לא להילחץ: הרגע שבו אתם מבינים שפספסתם את היציאה, הוא בדיוק הרגע שבו הכי קל לעשות טעות. אנשים נוטים לבלום פתאום, לסטות לנתיב בלי לבדוק, לנסות לחזור אחורה – וכל אלו מאוד מסוכנים. זכרו- לנשום עמוק ולהמשיך בנסיעה זהירה עד היציאה הבאה.
- אל תנסו להציל את המצב בכוח: הטעות הכי נפוצה במצב כזה היא לחשוב שאפשר “להחזיר לתקן את הטעות” – לחתוך חזרה ליציאה ברגע האחרון, לעשות פניית פרסה על השוליים, או לעצור כדי לחשוב. כל אחת מהתגובות האלו מסוכנת: הן מפתיעות את הנהגים מאחוריכם, עלולות לגרום לתאונה, ומנוגדות לחוק.
אז מה כן עושים?
- וידוא ניווט מראש: לפני הנסיעה לעשות מעבר על המפה ולזכור את שמות המחלפים, צמתים, מספר הכבישים וזמן הנסיעה כדי להיות מחוברים יותר לדרך. עוד, אם מסיעים נוסעים, לבקש מהם להיות עם אצבע על הדופק ולוודא שאתם תמיד בנתיב הנכון לקראת היציאה.
- פשוט ממשיכים לנסוע: כמעט בכל כביש מהיר בישראל, המרחק בין יציאה ליציאה הוא כמה קילומטרים בודדים. תמשיכו בנתיב הימני, תסתכלו על השלטים הבאים ותוך זמן קצר תראו את היציאה הבאה.
- נותנים לניווט לעשות את העבודה: Waze או Google Maps יזהו שפספסתם את היציאה ויחשבו מסלול מחדש. אין צורך להתחיל לשחק עם האפליקציה תוך כדי נהיגה – פשוט הקשיבו להנחיות.
- מתרכזים בנהיגה: הפספוס קרה. עכשיו הזמן לשים לב עוד יותר – לא להאיץ מתוך תסכול, לא לנהוג עצבניים. להפך – לשמור מרחק, לנהוג רגוע, ולהתרכז ביציאה הבאה גם אם אנחנו מאחרים לפגישה.
למה זה בכלל קורה?
- עייפות או עומס נפשי
- הסתמכות מלאה על ניווט ללא ידיעת הדרך
- היסח דעת
- חוסר התמצאות באזור ובדרכים
חשוב להבין מה גרם לפספוס כדי שתוכלו להימנע מזה בפעם הבאה.
איך תזהו שהיציאה מתקרבת?
כמעט תמיד תראו שלט ראשון במרחק של מספר ק”מ או מאות מטרים קודם לכן, למשל תמרור 602 המתריע על צומת קרוב. אחריו יופיע שלט שני, ממש לפני היציאה, עם שם המקום, מספר המחלף, ואפילו ציור של סידור הנתיבים (תמרור: 801–803, 614/615)
ומה אם בכלל אין שילוט?
לפעמים, בעיקר ביציאות קטנות או אזוריות, השילוט לא הכי ברור או שהנהג פשוט פספס אותו. זו עוד סיבה טובה להפעיל ניווט קולי כך שגם אם לא ראיתם שלט, תשמעו בזמן אמת שמגיע הרגע לצאת.
ואם זה קורה שוב, הכל בסדר, כן, גם אם זה קורה לכם שוב – אתם לא “נהגים גרועים”. זה פשוט חלק מהחוויה בכבישים שלנו. עדיף להחמיץ עוד יציאה מאשר לבצע תמרון מסוכן. ככל שתתרגלו להגיב בשלווה, כך זה יפריע לכם פחות – והנהיגה תישאר בטוחה.
לסיכום
פספוס של יציאה הוא מצב לא נעים אבל הוא לא מצדיק שום פעולה מסוכנת. כל מה שצריך לעשות זה:
- להישאר רגועים
- להמשיך לנסוע עד היציאה הבאה
- להסתמך על הניווט
- לא לחתוך, לא לעצור, לא להילחץ
המלצה לסיום: אם יש לכם נהגים צעירים בבית, תעברו איתם את זה כסוג של סימולציה איך להגיב נכון. זה מסוג הדברים שלא תמיד לומדים בשיעורי נהיגה, אבל הם עושים את ההבדל בין נסיעה מסוכנת לבין התמודדות אחראית.
הכביש לא נגמר ביציאה אחת, אבל נהיגה לא אחראית יכולה לגרום לו להיגמר מוקדם מדי. תהיו חכמים, תגיעו רגועים.

















































