כל נהגי המכוניות מכירים את הצורך למלא אוויר בגלגלים מפעם לפעם. למה זה חשוב ומה זה בכלל אוויר בגלגלים?
מהו לחץ אוויר?
לכל צמיג יש מידת לחץ ספציפית המהווה את כמות האוויר המדויקת ביותר בגלגל הדרושה לתחזוקת הצמיג השוטפת, למשך חיים ארוך יותר של הצמיג עצמו, ואפילו להפחתה בצריכת הדלק. וחשוב יותר מכל, לחץ אוויר מדויק ונכון שווה ערך לנסיעה בטוחה יותר.
מידת לחץ האוויר נקראת: PSI, כלומר Pounds per Square Inch. ברוב הרכבים מופיע לחץ האוויר המומלץ לסוג הרכב והמודל – במדבקה בצד הדלת של הנהג/ת.
מתי לבדוק את לחץ האוויר בצמיג?
רוב יצרני המכוניות ממליצים על PSI בין 32 ל-35 כאשר הצמיגים אינם חמים, כלומר אחרי זמן מנוחה. בזמן נסיעה הצמיגים יוצרים חיכוך עם הכביש, חיכוך זה מומר בחלקו לאנרגיית חום המחממת את הצמיגים. חום זה מגביר את לחץ האוויר.
למעשה ככל שגדל המרחק, המהירות וזמן הנסיעה ישתנה גם לחץ האוויר. מסיבה זו הזמן הטוב ביותר לבדוק את לחץ האוויר של הצמיגים הוא אחרי זמן בו הצמיגים שהו במנוחה ולא נסעו, או לפחות אחרי נסיעה קצרה של הרכב.
היכן ואיך ממלאים אוויר בצמיגים?
כיום, בכל תחנת דלק ישנו מתקן למילוי אוויר בצמיגים. זהו עניין פשוט למדי וללא עלות. באופן כללי, כדאי לבדוק את לחץ האוויר באופן קבוע ושוטף. יש לבדוק פעם בחודש לפחות את מצב האוויר בגלגלים ולפי ההצעה של יצרן הרכב על דופן הדלת למלא אותם בהתאם.
חשיבותו של לחץ אוויר בצמיגים
הצמיגים הם החולייה החשובה שמחברת בין המכונית לכביש. ככאלה, עליהם לתמוך במשקל הרכב, לעמוד בכוחות פיתול חזקים בפניות, להתמודד עם פני שטח משתנים, עם כביש רטוב בחורף ולוהט בקיץ, לספק את האחיזה הנדרשת לבלימה, פניות ושינויי כיוון ולעשות זאת בטווח מהירויות, טמפרטורה ומשקלים נרחב למדי. כל זה בזמן שהם צריכים לעמוד ברמת רעש נמוכה ואפילו פליטת חלקיקים קטנה, כל אלה מהווים אתגר לא פשוט כלל לגלגלי הרכב. לחץ אוויר תקני בגלגלים מאפשר להם לבצע את כל האמור לעיל כהלכה.
חסרונות לחץ אוויר נמוך בצמיגים
צמיג בו יש לחץ אוויר נמוך לא מסוגל לשמור על צורתו המקורית ונעשה שטוח יותר בזמן המגע עם הדרך. ברכב בו הצמיגים מנופחים רק ב-6 PSI פחות מהדרוש אורך החיים של מדרס הצמיג עלול להתקצר בעד 25%. לחץ אוויר נמוך מאפשר לצמיג להתעוות בזמן פעולתו וכך גורם להצטברות חום, הגדלת החיכוך ולעלייה בצריכת הדלק בעד 5%. אתם עלולים להרגיש ירידה חדה ביכולת ובדיוק ההיגוי וכן ביציבות ההגה.
חסרונות לחץ אוויר גבוה בצמיגים
צמיג בו יש לחץ אוויר עודף נוקשה יותר ושטח המגע שלו עם הדרך מצטמצם. אם הצמיגים מנופחים רק ב-6 PSI יותר מהנדרש, הם עלולים להינזק ביתר קלות ממהמורות בכביש או חפצים הנמצאים על הדרך. צמיגים עם לחץ אוויר גבוה אינם מסוגלים לבודד מהמורות בכביש ולכן התחושה היא שהם נוקשים יותר. לצד זאת, ניפוח יתר של הצמיג מאפשר שיפור ביכולת ובדיוק ההיגוי עד לגבול מסוים. זאת הסיבה שנהגים המשתתפים במרוצי כביש משתמשים בלחץ אוויר גבוה.
דוגמאות ללחצי אוויר תקינים בדגמי רכב שונים
דגם הרכב | לחץ אוויר קדמי (PSI) | לחץ אוויר אחורי (PSI) |
mazda Demio | 32 | 29 |
TOYOTA IQ | 33 | 32 |
VOLVO C30 | 33 | 30 |
SUZUKI Alto (SH410) | 30 | 30 |
VOLKSWAGEN LUPO | 30 | 29 |
NISSAN JUKE | 33 | 30 |