המטרה של חוקי התנועה השונים היא לספק לנו סט של כללי ברזל שמסדירים את ההתנהגות של כל משתמשי הרכב, החל מהנהגים בכלים השונים ועד להולכי הרגל. שמירה על חוקי התנועה השונים והקפדה עליהם היא הערובה לשמירה על החיים, והחוק בנושא מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה הוא דוגמה מובהקת לכך. בואו ננסה להבין מה אומר בדיוק החוק ומדוע זה כל כך חשוב.
זכות הולך הרגל
על פי החלטת בית המשפט וחוקי התעבורה, מעבר החצייה הוא האזור המיועד לחציית הולכי רגל ולהם זכות קדימה. גם אם אין תמרור או רמזור, זכות הקדימה במעבר החצייה היא של הולכי הרגל, ועבירה על החוק הזה מצד הנהגים היא חמורה ביותר.
החקיקה הזו נכתבה בדם, וכיום נהרגים מדי שנה בישראל עשרות הולכי רגל ועוד מאות אחרים נפצעים.
ומהי חובתם של הולכי הרגל?
נכון שהחוק עומד לצידם, אך גם הולכי הרגל צריכים לדעת מה לעשות ומה לא לעשות לפני חציית כביש. חשוב לדעת כמובן איך חוצים כביש כדי לעשות זאת בבטחה. יש ליצור קשר עין עם הנהגים ולוודא כי אכן ראו את הולכי הרגל.
בחציית מעבר חצייה שבסביבתו ראות הנהג או הולך הרגל לא מיטבית, יש לחצות בזהירות, להסתכל לכל הכיוונים לפני היציאה לטווח הראייה ולהיות ערניים ככל האפשר. יש להימנע מחצייה בין מכוניות ובמקומות שלא מסומנים כמעבר חצייה ככל הניתן.
נוסף על אלו, יש ללוות ילדים קטנים בעת החצייה, וכמובן חשוב לדעת מתי ילד יכול לחצות את הכביש לבד ובאיזה גיל. יש להדריך את הילדים וללמד אותם איך לחצות את הכביש בזהירות ובבטיחות.
אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר החצייה
החוק קובע שכלי רכב צריכים לתת זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה, אך חשוב להכיר את הפירוט המדויק של החוק ואת ארבעת סעיפיו העיקריים:
- עקיפה לפני מעבר חצייה: על פי תקנות התעבורה, כאשר נהג מתקרב אל מעבר חצייה אסור לו לעקוף או לנסות לעקוף רכבים שנמצאים לפניו. המטרה היא לצמצם עד כמה שניתן את הסיכון לפגיעה בהולכי הרגל ולמנוע נסיעה במהירות מופרזת.
- יש לאפשר להולכי הרגל להשלים את החצייה בבטחה: כאשר הולכי הרגל נמצאים במעבר החצייה יש לאפשר להם להשלים את החצייה בבטחה. ניסיון לעבור לפני שהשלימו את חציית הכביש הוא בגדר עבירה חמורה על החוק.
- מתן זכות קדימה להולכי רגל שנמצאים על המדרכה בקרבת מעבר החצייה: בשנת 2015 נכנס תיקון לחוק המורה על נהגים להאט את רכבם ואף לעצור לחלוטין אם הולך רגל שנמצא על המדרכה מתכוון לחצות את מעבר החצייה וממתין להאטת הרכבים המתקרבים.
- פעולה על פי התנהגות של כלי רכב אחרים סמוך למעבר חצייה: התיקון האחרון לחוק (גם הוא משנת 2015) מורה על נהגים להאט את רכבם או לעצור לחלוטין באם ראו בקרבת מעבר חצייה רכב אחר מאט, וזאת אפילו אם לא ראו בעצמם הולכי רגל המעוניינים לחצות.
העונש
המטרה של החוקים היא לשמור על חייהם של הולכי הרגל, וחשוב לדעת שמעבר על החוק יגרור אחריו עונשים משמעותיים. העונש על ביצוע עקיפה לפני מעבר חצייה הוא קנס של 500 שקלים ורישום של 6 נקודות על פי שיטת הניקוד של משרד התעבורה.
נהגים שלא יאפשרו להולכי רגל להשלים חצייה במעבר חצייה בבטחה צפויים לקנס של 500 שקלים ורישום של 4 נקודות חובה. אם הנהג לא אפשר להולך הרגל להשלים את החצייה בנסיבות מחמירות, תרשם כנגדו הזמנה לדין, 10 נקודות חובה, פסילה מנהלית ל-30 יום בכפוף לשימוע אצל קצין בבית המשפט ולאחר מכן קיים סיכוי גבוה לפסילת רישיון ארוכה ומשמעותית וקנס כספי.
סיכום קצר
כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הישראל מדי שנה הם הולכי רגל, וזוהי האחריות שלנו לשמור על החיים שלהם ולעשות הכל כדי למנוע תאונות מסוכנות. גם להולכי הרגל יש אחריות, ובכוחם למזער במידת האפשר חלק מהתאונות ולשמור על הבטיחות והבריאות. סעו בזהירות וזכרו כי בכבישים כולנו ערבים זה לזה.