מה זה מבחן ריסוק? | Ask רלב"ד
חיפוש

מה זה מבחן ריסוק?

מבחני ריסוק נעשים במטרה לדרג את רמת הבטיחות של כלי הרכב החדשים. מבחני הריסוק נועדו לבדוק את ההשפעות של תאונת דרכים על נוסעי הרכב והולכי הרגל. הרכב הנבחן כולל בובות ריסוק המדמות מאפיינים ביו-מכניים של הגוף האנושי ומצוידות במספר חיישנים המודדים את עוצמת הכוחות המופעלים על חלקי הגוף בעת ריסוק. באמצעות מדידת הכוחות והנזק הנגרם לבובות מנסים עורכי מבחן הריסוק לשער את מידת הנזק הנגרמת לגוף אנושי בתנאי ריסוק דומים וכך להסיק כיצד ניתן לשפר את בטיחות כלי הרכב.

רכב במבחן ריסוק

איפה עושים מבחני הריסוק?

בעולם קיימים כ-10 ארגונים המבצעים מבחני ריסוק לרכבים כאשר המוביל מכולם הוא התוכנית האירופית להערכת כלי רכב חדשים (EuroNCAP). בארה"ב קיימים 2 ארגונים: המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA)הוותיק מכולם משנת 1979, ומכון הביטוח לבטיחות בדרכים (IIHS). לכל ארגון קיימים פרוטוקולי בדיקה שונים שפותחו על ידו והארגונים לא נסמכים על תוצאות הבדיקות של הארגונים האחרים. ייתכן מצב שרכב בדגם מסוים יקבל דירוג כוכבים שונה ע"י ארגונים שונים.

לאתר EuroNCAP לחץ כאן 

אתר NHTSA לחץ כאן 

אתר IIHS לחץ כאן

במחקר משנת 2018 של מספר גופי מחקר באירופה ובארה"ב, נבחנו רכבי נוסעים העומדים בתקנות הבטיחות של האיחוד האירופאי לעומת רכבים עם אותן יכולות ריסוק בארה"ב. המחקר התבסס על מאגרי מידע של תאונות באירופה ובארה"ב והשוואת תוצאות הפציעות על סמך רשומים רפואיים. המסקנה מהמחקר הראתה שכלי רכב של האיחוד האירופאי הם ככל הנראה בסיכון נמוך יותר לפציעה בפגיעות קדמיות או צדדיות, ואילו כלי רכב אמריקאים הם ככל הנראה בסיכון נמוך יותר לפציעה בהתהפכות הרכב.התוצאות כאמור נובעות מפרוטוקולי הבדיקה השונים.

ב-2020 נמכרו באירופה 75% מהרכבים ברמת ריסוק 5 כוכבים ו-16% ברמת 4 כוכבים.באירופה אין חובה לציין על הרכב את רמת הריסוק שלו, לעומת זאת, בארה"ב  NHTSAמחייבת את היצרנים להציב את דירוג הכוכבים במדבקה על הרכב לטובת הקונים. ארגון EuroNCAP שם דגש בבדיקות גם על היפגעות משתמשי הדרך האחרים (VRU) , מה שלא קיים למשל בארה"ב ע"י NHTSA ו-IIHS. מבחני הריסוק של EuroNCAP כוללים התנגשות חזיתית, התנגשות צד, פגיעה בעמוד, הגנה על הולכי רגל והגנה על ילדים.

קהל הצרכנים נותן חשיבות רבה לבטיחות הרכב בעת הקנייה. דעת הקהל משפיעה על יצרני הרכב. לכן, במקרים בהם רמת הבטיחות של הרכב גבוהה, נעזרים יצרני הרכב בנתון זה כמקדם מכירות. לעומת זאת, במקרים בהם הנתון נמוך או מאכזב, יצרני הרכב מעכבים השקה של דגם חדש, מבצעים שיפורים ברכב ונבחנים מחדש.

 

ראו מטה דוגמה לסרטון המראה מה קורה לרכב בהתנגשויות שונות

האם המידע עזר לך?

לא קיבלת מענה מספיק או שיש לך שאלות נוספות? אנא פנה אלינו ונחזור אליך בהקדם.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

האם מותר להשתמש בבוסטר מתקפל?

הנחיית הבטיחות של ארגון בטרם וארגוני בטיחות ברחבי העולם היא להמשיך להשתמש במושב בטיחות / בוסטר רצועות (בוסטר שמחובר לרכב

מהו כיוון פרונט?

כיוון פרונט – כל מה שחשוב לדעת: אנו עשויים לחשוב שגלגלי הרכב מכוונים וממוקמים בזוויות הנכונות באופן קבוע, אך לא

מה צריך להביא לטסט לרכב?

הטסט השנתי הוא הליך חשוב ומחייב שכל בעלי רכב בישראל צריכים לעבור כדי לקבל רישיון רכב חדש. מטרת הטסט היא

מתי מותר לעקוף מימין?

מה העונש על עקיפה מימין?

עקיפה מימין היא מצב שבו רכב עוקף רכב אחר בנתיב הימני, בניגוד לחוקי התנועה בישראל הקובעים כי יש לעקוף רק

האם מותר לנהוג עם אוזניות?

נהיגה עם אוזניות היא נושא מורכב עם מספר היבטים שיש לקחת בחשבון. בהתאם לתקנה 169 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג

קשירת מטען על רכב

מהן תקנות התעבורה בהובלת מטען?

תקנות התעבורה בישראל קובעות מספר כללים להובלת מטען ברכב. הכללים נועדו להבטיח את בטיחות הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל, וכן למנוע

עייפות בנהיגה

איך להתמודד עם עייפות בנהיגה?

נהיגה תחת עייפות היא גורם משמעותי לתאונות דרכים קשות, ואף קטלניות. בהתאם לכך, חשוב מאוד להיות מודעים לעניין, לעיתים לוותר

מה נחשב לכביש מהיר?

כביש מהיר הוא סוג של כביש בין-עירוני המתוכנן כך שיאפשר מהירות נסיעה גבוהה יחסית. דרכים מהירות מסומנות תמיד בתמרור "דרך

שיטת הניקוד

כיצד שיטת הניקוד עובדת?

שיטת הניקוד היא שיטה לניהול נהגים המורשעים בעבירות תעבורה. השיטה נועדה להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה, ולמנוע מהם להוות סיכון

פסילת רישיון נהיגה עקב פסילה מנהלית

מהי פסילה מנהלית?

מהי פסילה מנהלית, מי רשאי לבצעה ובגין אלו סיבות? פסילה מנהלית הינה כלי משפטי המאפשר לקצין משטרה לשלול את רישיון

עבירת רמזור אדום והעונשים בגינה

מהי עבירת חצייה ברמזור אדום?

רמזורים הינם אמצעי חשוב להסדרת התנועה בצמתים עירוניים ובין-עירוניים כאחד ומאפשרים לנהגים לדעת מתי מותר להם לנסוע ומתי עליהם לעצור.