בכלי רכב המצוידים בבקרת שיוט אדפטיבית (קרוז קונטרול), המערכת מאפשרת לנהג לקבוע מהירות נסיעה רצויה על ידי לחיצה על דוושת ההאצה, ובאותה נקודה להורות למערכת בקרת השיוט להמשיך באופן עצמאי את הנסיעה באותה המהירות ללא צורך בלחיצה על דוושת ההאצה.
- קיבוע מהירות – יש להאיץ ולהגיע למהירות הרצויה, הסבירה והמותרת. הקיבוע נעשה על ידי לחיצה על הכפתור המפעיל את התכונה המצוי בסביבת ההגה.
- בקרת שיוט אדפטיבית מבוססת על מערכת בטיחות אקטיבית ברכב:
- כשהרכב שמלפנים מאט, מערכת הבטיחות מאטה גם את הרכב שלי.
- במקרי הצורך, למשל בפקק, הרכב מאט/עוצר ושומר על מרחק בטוח מהרכב שלפניו. הרכב יתקדם רק כשהרכב מלפנים מתקדם.
- כאשר מתאפשרת תנועה חופשית, הרכב מתאים את עצמו למהירות התנועה, עד גבול המהירות שנקבעה מראש.
- ביטול קרוז קונטרול – בקרת השיוט תתבטל אוטומטית כאשר הנהג ילחץ על דוושת הבלם או ההאצה (גז). ברכב כבד תיפסק בקרת השיוט גם כאשר הנהג יפעיל את אחד מסייעני הבלימה, כגון ריטרדר, בלם מנוע וכדומה.
בכל מקרה גם בעת הפעלת מערכת הקרוז קונטרול, האחריות המלאה לתפעול הרכב והנהיגה, היא של הנהג.